Reportáž: Městská doprava v Görlitzu

Letošní léto bylo cestovatelsky smutnější. Plány na vzdálené destinace padly a tak došlo na bližší cíle. Jedním z nich byl německý Görlitz, který jsem po několika letech opětovně navštívil.

Pro cestu na sever od Prahy a Liberce jsem zvolil osobní automobil. Z Prahy trvá cesta zhruba dvě hodiny, z Liberce jednu hodinu. Město velikostí Opavy je tak blíž, než si mohou někteří myslet.

Německo, Görlitz. Zdroj: Pixabay
KT4D ev.č. 2311 na lince 2 v zastávce Alexander-Bolze-Hof

Zvolíte-li auto, doporučuji v Görlitzu zaparkovat jižně od hlavního nádraží poblíž jižní větve tramvajové linky 2. V této lokalitě je parkování zdarma a zároveň pěšky blízko do centra.

Jízdenka na tramvaj lze koupit přes mobil (což se mě osobně nezdařilo), v jízdenkovém automatu například před nádražím (který byl toho času rozbitý) a nebo v automatu přímo ve vozidle MHD. Celodenní jízdenka stojí 3,5 €, jednotlivá jízdenka 1,6 €.

Německo, Görlitz. Zdroj: Pixabay
Souprava KT4D stanicující v zastávce Postplatz na pěší zóně

Tramvajovou dopravu zajišťují linky 1 a 2. Celá síť měří 10,6 km a jezdí se na rozchodu 1000 mm. Obě linky mají standardní interval 20 minut v pracovních dnech a v sobotu cca do 15:30. V neděli a celotýdenně večer se jezdí v půlhodinovém intervalu. Linky jezdí cca od 5:00, linka 2 končí v 19:30, linka 1 jezdí do 23:30. Proto, pokud se vydáte na výlet v sobotu, je dobré počítat s tím, že před čtvrtou odpolední zatáhne do vozovny třetina vozů.

Ve společném úseku mezi severním sídlištěm a centrem jezdí linky v prokladu, čímž vzniká souhrnný interval 10 minut během dne.

Zdroj: urbanrail.net
Linkové schéma v tramvaji
Samolepka upozorňující na nošení roušek v prostředcích MHD

Pro běžné vypravení postačuje šest vlaků. Na linku 1 jsou vypravovány tři soupravy 2xKT4D, na lince 2 jezdí tři sólo tramvaje KT4D. V době návštěvy jezdily soupravy na lince 1 i o sobotě pro zvýšení kapacity spojů v době epidemie.

V pracovních dnech je „venku“ z vozovny 9 vozů z celkových patnácti. Vozový park se skládá z vozů KT4D vyrobených v letech 1979 až 1990.

Německo, Görlitz. Zdroj: Pixabay
Vratný trojúhelník na konečné linky 2 Biesnitz/Landeskrone
Dvojice KT4D přijíždí k zastávce Heiliges Grab

V nedávné historii proběhlo zrušení tramvajové tratě k nemocnici s konečnou Virchowstraße. Tehdejší tramvajová linka 1 byla v roce 2004 nahrazena autobusovou linkou. Od té doby jezdily ve městě už jen tramvajové linky 2 a 3, z toho linka 3 byla v roce 2019 přečíslována na linku 1. Pozůstatky bývalé trati Virchowstraße – Heiliges Grab jsou dodnes patrné. Koleje dodnes zůstaly v bývalé smyčce. Mezi uvažovanými záměry bylo zrušenou trať nahradit novou tratí, která by fakticky pokračovala ze současné smyčky NeißePark jihozápadním směrem k nemocnici. K tomu však nedošlo. V roce 2012 chtěl polský Zhořelec navrhnout projekt tramvajové tratě, který by spojil obě příhraniční města. K realizaci nedošlo a současná autobusová linka spojující německou a polskou část souměstí jezdí málo vytížená.

Hlavním přestupním bodem městské dopravy je zastávka Demianiplatz přímo v centru města, kde probíhá přestup mezi tramvajovými a autobusovými linkami. Jižně od Demianiplatz se nachází na Postplatzu tramvajový trojúhelník, který umožňuje případné ukončení linek při výlukách. Dříve v místě byla klasická tramvajová křižovatka, ale jedna z tramvajových větví byla v minulosti zrušena. Mezi Postplatzem a nádražím jezdí tramvaje po pěší zóně.

Sídlištěm Königshufen klesá dvojice KT4D na lince 1
Jednokolejná trať v ulici Promenadenstrassse.
Německo, Görlitz, železniční nádraží. Zdroj: Pixabay

Video z návštěvy Görlitzu v roce 2011

Za železničním nádražím se tramvajová trať rozděluje. Linka 2 jede na jihozápadní konečnou Biesnitz/Landeskrone. Velká část trati je jednokolejná s výhybnami a konečná je řešena vratným trojúhelníkem. Oproti tomu linka 3 míří od nádraží na jih, kolem vozovny, do sídliště Weinhübel. I tady jsou k vidění jednokolejné úseky. Smyčka Weinhübel je řešena s předjízdnou kolejí.

Severně od centra města vede trať za zastávkou Heiliges Grab po vlastním tělese. Tramvaje stoupají sídlištěm až k zastávce AlexanderBolze-Hof, kde se linky 1 a 2 rozdělují. Linka 1 odbočuje na západ k obchodnímu centru NeißePark a linka 2 odbočuje na východ do smyčky Königshufen, Am Wiesengrund. Smyčka NeißePark je jednokolejná, smyčka Königshufen, Am Wiesengrund má předjízdné koleje před a za obloukem.

Zastávka Weinhübel Mitte slouží i jako výhybna na jednokolejné trati.
Neukázněný cyklista na pěší zóně
Celodenní jízdeka stojí 3,5 €

O Görlitzu

V Görlitzu žije v současnosti cca 56 tisíc obyvatel. Nachází se v Sasku při hranici s Polskem. V komunálních volbách v roce 2019 vyhrála strana AfD s 30,8 %, na druhém místě skončilo CDU s 22 %. Primátorem je od roku 2019 Octavian Urzu (CDU), který se narodil v Rumunsku a do Německa se přestěhoval v roce 1990. Město se od druhé světové války potýká s úbytkem obyvatel.

Dopravní podcast „Tramvaje v Görlitzu„:

Fotografie jsou pořízeny dne 8. srpna 2020

Text, fotografie: Ondřej Matěj Hrubeš

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.