Smetanovo nábřeží i nadále hračkou Pirátů a Praha Sobě

Vedení pražského magistrátu se rozhodlo prodloužit uzavření Smetanova nábřeží pro automobilovou dopravu ve směru ke Křížovnickému náměstí až do konce roku. Proti tomu se ohrazuje radnice Prahy 1, se kterou nebyl záměr projednáván. Smetanovo nábřeží se stalo letos na jaře „hračkou“ vládnoucích Pirátů a Praha Sobě na magistrátě. Vzniklé restaurační zahrádky na vozovce, které většinu času byly opuštěné se staly terčem posměchu.

„Prodloužení uzavírky Smetanova nábřeží je pro Prahu 1 opět překvapením. Usnesením ZHMP bylo jasně uloženo, že všechny změny mají být s městskými částmi předem projednávány. Nestalo se tak ani v případě předmětného prodloužení, ani v případě rušení parkovacích míst a jejich nahrazení drátěnými podstavci s plakáty, ani v případě snahy propašovat do tržního řádu bez vědomí Prahy 1 na Smetanovo nábřeží několik 100 metrových stánků s celoročním prodejem občerstvení, alkoholu a suvenýrů. V případě stánků se Praze 1 podařilo tomuto nesmyslu zabránit, v ostatních bohužel ne,“ říká Richard Bureš (ODS), radní pro dopravu v Praze 1.

S ohledem na známý odpor představitelů Praha Sobě k automobilové dopravě je zvláštní, že právě v Praze 1 jejich přičiněním odklonili hlavní automobilovou dopravu do rezidenčních ulic v přímé blízkosti Národního divadla. Těžko si představit, že by podobný krok udělali v Praze 7, kde Praha Sobě vládne i na radnici. Dokážete si snad představit, že by ve Veletržní ulici vznikly hospodské zahrádky a automobilová doprava by byla odkloněna do okolních ulic typu Nad Královskou oborou, U akademie, či U studánky?

Za obyvatele Prahy 1 se staví radní Bureš: „Stejně tak bylo jasně dohodnuto, že další omezení nemohou nastat bez vybudování souvisejících opatření chránících rezidenční ulice, konkrétně pak Karoliny Světlé, Konviktské a Jilské.“

Rozcházejí se také plány magistrátu a městské část, jak má v budoucnu vypadat Smetanovo nábřeží. Zatímco magistrát chce podle Prahy 1 udělat z nábřeží jarmark pro turisty, Praha 1 chce nábřeží pro místní obyvatele.

„S čím Praha 1 nesouhlasí je snaha hl. m. Prahy vytvářet na Smetanově nábřeží jakýsi jarmark. Praha 1 představila své plány v dané lokalitě směřující ke zkvalitnění veřejného prostoru. Jde o zprůchodnění čapadel, tedy průchodů k řece a vybudování mola od Novotného lávky k Národnímu divadlu. Praha 1 tedy chce budovat nové věci pro lidi kteří v centru i celé Praze bydlí, ne násilně přetvářet město dle představ jedinců,“ představil plány radní Prahy 1 Richard Bureš.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.