Tramvaj do Holyně o kus blíž k realizaci

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) získal pravomocné stavební povolení na 1. etapu nové tramvajové tratě do Slivence, tj. na úsek Barrandov – Holyně a v těchto dnech současně vypisuje na jejího zhotovitele veřejnou zakázku. Nová tramvajová trať bude dlouhá jeden kilometr a bude mít dvě zastávky: Kaskády a Holyně. DPP plánuje stavbu zahájit v průběhu prvního kvartálu příštího roku a zprovoznit ji na konci roku 2021. Předpokládaná celková hodnota veřejné zakázky činí zhruba 277 milionů Kč bez DPH.

DPP bude na výstavbu nové tramvajové tratě Barrandov – Holyně čerpat finanční prostředky z Evropské unie, Evropských strukturálních a investičních fondů, konkrétně Operačního programu Doprava a přepokládá krytí nákladů stavby z cca tří čtvrtin.

První úsek tramvajové tratě Barrandov – Slivenec dnes získal pravomocné stavební povolení. Obyvatelé Holyně se po letech slibů konečně dočkají komfortního a spolehlivého spojení s centrem města. DPP je připraven obratem vypsat veřejnou zakázku na zhotovitele a začít stavět na jaře příštího roku. Po nové trati bychom se mohli svézt už na konci příštího roku. Je skvělé, že výstavbu nové tratě významně finančně podpoří také evropské strukturální a investiční fondy, a že se nám tyto prostředky daří získávat. Pražskou tramvajovou síť nerozvíjíme jen na papíře. Jsou za námi vidět konkrétní výsledky. Po zahájení stavby tratě z Pražského povstání k Pankráci brzy postavíme další důležitý úsek do Holyně,“ řekl Adam Scheinherr, náměstek primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

Mám velkou radost, že stavební povolení pro 1. úsek nové tramvajové tratě Barrandov – Holyně dnes nabylo právní moci a nám nic nebrání v realizaci této stavby, která původně měla vzniknout společně s  tratí Hlubočepy – Barrandov. Po téměř 13 letech přípravy tak konečně naplníme tento dlouho připravovaný projekt a o kilometr rozšíříme pražskou tramvajovou síť. Považuji to za žádoucí a užitečný počin, protože nová trať bude vznikat současně s výstavbou nové městské čtvrti a její budoucí obyvatelé či návštěvníci dostanou rychlou, kapacitní a ekologickou dopravu k metru na Smíchovské nádraží nebo k Andělu,“ doplnil Jan Šurovský, člen představenstva DPP a technický ředitel – Povrch a dodal: „Předpokládáme, že vítěze veřejné zakázky a zhotovitele nové tramvajové tratě bychom mohli znát v průběhu února příštího roku. Následně ještě v průběhu prvního kvartálu 2021, jakmile to klimatické podmínky umožní a nenastanou-li komplikace během tendru, bychom chtěli zahájit samotnou stavbu. V ideálním případě by první tramvaje mohly na novou trať vyjet v úplném závěru příštího roku.“

Tramvajová trať Barrandov – Holyně naváže na současnou smyčku Sídliště Barrandov, kterou DPP letos na jaře v rámci 0. etapy stavby upravil tak, aby mohla být na ni nová trať připojena bez přerušení provozu. Trať bude v první etapě dále pokračovat Werichovou ulicí ve stejném provedení, tj.
s antivibrační rohoží a konstrukcí tratě na pražcích s kolejnicemi 49E1 se svařovanými styky. Tuto konstrukci DPP zvolil pro maximální ochranu místních obyvatel před hlukem a vibracemi. V úseku poblíž současné zástavby ve Werichově ulici DPP pro zlepšení místních klimatických podmínek a zvýšení estetické hodnoty tramvajovou trať zatravní.

První zastávka na trati, v projektové dokumentaci zatím nazývaná Kaskády, bude umístěna na plánovaném náměstí Olgy Scheinpflugové. Trať se zde stáčí z Werichovy ulice jihozápadním směrem do plánované ulice Nataši Gollové podél v současnosti budované zástavby. Umístění budov
i konstrukce tratě byly od počátku důsledně koordinovány a všechny případné negativní vlivy z tramvajové dopravy byly podchyceny již v projektu. Prozatímní konečná zastávka Holyně bude provedena formou úvratě pro ukončení obousměrných tramvají. Trať by měla být v budoucnu v rámci 2. etapy prodloužena o jednu zastávku do budoucí smyčky Slivenec. Délka tratě Barrandov – Holyně je 1,0 kilometru. Záměrem je do Holyně prodloužit tramvajovou linku č. 5.

TZ DPP. Úvodní foto ROPID