V listopadu pražské trasy metra B a C oslavily hned několik výročí. Tím největším bude 35. výročí provozu trasy metra B. O pět let dále vozí metro Pražany na Jižní Město.
2. listopadu 1985 vyjely poprvé vozy metra na žluté lince ze Smíchova na Florenc. Zprovoznění úseku přes centrum města zásadně ulevilo přetížené tramvajové dopravě v centru města. Zároveň se zprovozněním trasy metra B vznikl dodnes známý přestupní trojúhelník mezi všemi linkami pražského metra. Opomenout bychom neměli ani vznik pěší zóny v ulicích Na Příkopě, 28. října a v dolní části Václavského náměstí.
Listopadová výročí probíráme v 84. Dopravním podcastu:
40 LET METRA II. C KAČEROV – HÁJE I 7. listopadu 1980 začali cestující jezdit v novém úseku metra II. C. Podívejte se na fotografie staveniště stanice metra Družby (Opatov), staveniště koncové stanice a rozestavěného nástupiště Kosmonautů (Háje) z Archivu DPP. pic.twitter.com/OHNxGfA8Fb
— Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost (@DPPOficialni) November 5, 2020
Před 40 lety 7. listopadu 1980 byl zahájen provoz na druhém úseku trasy metra C. Na úsek Florenc – Kačerov (zprovozněný v roce 1974) navázalo prodloužení z Kačerova na Háje. Jižní Město získalo kvalitní a rychlé spojení do centra města. Do té doby bylo největší pražské sídliště odkázáno pouze na několik autobusových linek. Stanice na novém úseku nesly v letech 1980 až 1990 jiné názvy, než známe dnes. Dnešní stanice Roztyly se dříve jmenovala Primátora Vacka, Chodov byl Budovatelů, Opatov Družby a konečná stanice Háje se jmenovala Kosmonautů.
Před 30 lety 22. listopadu 1990 bylo prodlouženo metro B o druhý provozní úsek Florenc – Českomoravská. Tím došlo k obsloužení celého Karlína a dolní Libně metrem a zároveň se metro přiblížilo k závodům ČKD v Libni a ve Vysočanech, kam v minulosti cestovali za prací denně tisíce lidí.
úvodní foto: Archiv DPP