Třetí vlna promořování odstartovala ve večerní pražské MHD

3. prosince otevřely hospody a restaurace v celé zemi. Někteří se na tento okamžik těšili několik týdnů, jiní se obávali, zda se tím neodstartuje třetí epidemiologická vlna. Obavy byly na místě. Ale nikoliv kvůli restauracím, ale kvůli přeplněným spojům MHD.

Zatímco v restauracích je povinně snížena kapacita na 50 % a jsou dodržovány rozestupy, pražská MHD jezdí večer v intervalech noční dopravy, jako když byly restaurace zavřené.

Stalo se očekávané. Lidé se z pražských restaurací a hospody začali vracet domů až po „zavíračce“, tedy po 22. hodině. Jenže kapacita nočních linek byla nedostatečná. Sólo tramvajové vozy v intervalech 30 minut, v případě autobusů interval 30 až 60 minut.

Takže zatímco v restauracích mohli lidé dodržovat povinné rozestupy, nakonec se lidé mačkali ve večerních spojích MHD. Jestli něco může odstartovat v Praze třetí vlnu epidemie, budou to večerní spoje omezené MHD.

Strůjci omezené městské dopravy jsou radní pro dopravu Adam Scheinherr a radní pro finance Pavel Vyhnálek, oba za hnutí Praha Sobě. Dlouhodobě omezují provoz městské dopravy. Otázka zní: Je na prvním místě zdraví Pražanů? Nebo je cílem ušetřit statisíce na další kávovary pro magistrátní radní? Kolik korun se denně ušetří na zkráceném denním provozu? Takovou otázku už obdržel ROPID.

Nepřipravenost Prahy na otevření obchodů a restaurací je zarážející. Proč se Praha nedokázala připravit na rozvolňování vládních opatření? Podíl na tom bude mít asi špatná komunikace mezi primátorem Prahy Zdeňkem Hřibem (Piráti) a premiérem Andrejem Babišem (ANO). Změny vládních opatření by měli oba společně řešit.

Je totiž logické, že posílit pražskou MHD nejde ze dne na den, jak na Výboru pro dopravu ZHMP sdělil Martin Šubrt, náměstek ředitele ROPIDu. Jízdní řády se připravují běžně 2-3 týdny předem, v krajních případech týden předem. Kromě naplánování nových grafikonů je potřeba zajistit nové obsazení směn řidičů a také rozvést na všechny zastávky nové jízdní řády.

Teď po včerejším „průšvihu“ má jako náplast posloužit vypravení souprav na noční tramvajové linky od 4. prosince. Dále se v zákulisí mluví o prodloužení provozu metra do 23:00, ale bez prodloužení provozu denních tramvají a autobusů. Zároveň se neočekává, že by ani v lednu jezdila MHD v plném rozsahu.

Vybrané stížnosti cestujících:


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou