Praha šetří na provozu MHD. Proč místo delších intervalů nevysoutěží levnější dopravce? Úspory ve stovkách milionů

Hlavnímu městu vládne koalice Pirátů, Praha Sobě, TOP 09, STAN a KDU-ČSL. S příchodem koronakrize postupnými krůčky omezují provoz městské dopravy, která dříve patřila mezi nejlepší na světe. Už teď je zřejmé, že ani v příštím roce nebude zaveden plný provoz.

Na jednu stranu je pochopitelné, že vedení města chce šetřit náklady, na druhou stranu je otázka, zda to dělají správně. V posledních dnech omezená městská doprava (denní provoz končí po 22h) může mít za následek i zhoršení epidemiologické situace v Praze a nejsem si jist, zda takovéto hazardování se zdravím Pražanů je rozumné.

Místo prodlužování intervalů a zhoršování nabídky spojů existuje i jiná možnost, jak ušetřit. Hlavní město by konečně mohlo začít soutěžit autobusové linky, na kterých jezdí Dopravní podnik hl. m. Prahy. Jak zmiňují reportéři z kanálu Metrobus, Praha by tím mohla ušetřit miliony korun ročně.

Nikdo neříká, že je třeba vysoutěžit všechny linky naráz, ale pokud by Praha každý rok dala několik linek soutěžit a dopravní podnik by o linky přišel z důvodu předražené nabídky, možná by to postupně odstartovalo i restrukturalizaci tohoto městského „molochu“. Ve výsledku by byl DPP tlačen k efektivnějšímu řízení firmy, aby dokázal konkurovat soukromým dopravcům. To by i znamenalo, že část úkonů, který si drží historicky DPP by přešla pod Ropid, jakožto hlavního organizátora městské dopravy.

Podle reportérů Metrobusu vychází průměrný vozokilometr u dopravního podniku na 62 Kč, zatímco průměrná cena vozokilometru soukromých dopravců vychází na 46 Kč. Zjednodušeně řečeno, soukromí dopravci jezdí cca o čtvrtinu levněji, než dopravní podnik. Pokud by klesla cena, kterou si průměrně účtuje dopravní podnik za vozokilometr na průměrnou cenu soukromých dopravců za vozokilometr, ušetřila by Praha na provozu autobusových linek MHD jednu miliardu korun, zaznívá v reportáži Metrobusu.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.