Rozhoduje o pražské MHD kolo štěstí? Existuje jiné vysvětlení?

Změny, které se v posledních dnech odehrávají v pražské dopravě připomínají čím dál víc chaos, kterým řídí republiku Andrej Babiš (ANO 2011). Zdá se, že se pan premiér stal vzorem pro pražského náměstka pro dopravu Adama Scheinherra (Praha Sobě) a primátora Prahy Zdeňka Hřiba (Piráti).

Každé odpoledne totiž Dopravní podnik hl. m. Prahy na svém Facebooku „vylosuje“ čísla tramvajových linek, které budou daný večer jezdit ve dvojicích. Celé to odstartoval článek, který upozornil, že večerní tramvaje jezdí přeplněné, který varoval, že třetí vlna epidemie může odstartovat v pražské MHD. Jenže vedení Prahy odmítá posílit provoz MHD, resp. navrátit normální provoz. A tak podle zdrojů redakce přichází z magistrátu pokyny evidentně přímo na dopravní podnik, bez vlivu organizátora ROPID, jakou linku mají v konkrétní večer posílit. Dle zdrojů redakce již několik týdnů nedorazila na DP jediná zadávací dokumentace od ROPIDu, který v Praze organizuje provoz MHD. Z toho lze usuzovat, že náměstek Scheinherr vysílá svá přání a rozkazy přímo dopravnímu podniku.

V úterý byly „vylosovány“ linky 96 a 97:

Ve středu vyhrála dvojice noční linka 97.

Dle některých nočních řidičů byly dvojice včera v noci spatřeny na lince 94. O tom, ale dopravní podnik neinformoval.

Z jaké logiky vychází jednotlivé posilování nočních linek není zřejmé. Podle zdrojů redakce za rozhodnutím – losovačkou, nestojí ROPID, ani DPP. Tyto nekoncepční a jednorázové pokyny chodí z magistrátu přímo na dispečink dopravního podniku.

Místo profesionálního řízení městské dopravy se pravděpodobně posilují večer ty linky, které byly ráno vytaženy z klobouku pana radního nebo pana primátora. Větší logiku, proč v jeden den je posílena linka 94, v jiný den linky 96 a 97 a další den jen linka 97, nelze shledat.

Chaos, který vládne pražské dopravě připomíná vládní opatření. Obojí se každý den mění a nikdo netuší, co bude den následující.

Další chaotické změny se údajně plánují od pondělí 14. prosince. Řidiči DPP už obdrželi sms, že se mají připravovat na větší změny směn. Uvidíme, co na radnici upečou za překvapení tentokrát. Celý tento chaos nemusel být, kdyby vedení Prahy v prosinci vrátilo provoz MHD do původního stavu, notabene v době, kdy řidiči sedí doma na překážkách ze strany zaměstnavatele a mohou zajistit plnohodnotný předvánoční provoz.

úvodní fotomontáž: Roman Hloch – TRAMVAJE V ČESKÉ REPUBLICE


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.