Na kukačku: Mnichov v roce 2003

Mnichov byl jedním z prvních zahraničních měst, kam jsem jel několikrát o letních prázdninách se podívat na jejich městskou dopravu. Vděčím za to tátovi, že se mnou takhle jezdil. V Mnichově měl navíc kamaráda a tak to bylo jednodušší i skrze ubytování. Už tehdy mě fascinovali místní nízkopodlažní tramvaje, či architektura metra. Podívejte se na mnichovskou městskou dopravu v roce 2003.

Ti, co sledují na Instagramu můj účet @omh86, už fotografie viděli, ale byla by škoda o ně připravit i klasické čtenáře dopravního magazínu MHD86.cz.

Oproti Praze je Mnichov placka. Proto cyklodoprava ve městě dobře fungovala už tenkrát. Sám jsem na kole v Mnichově dost jezdil. A to nejen při focení tramvají 😊.
U stanice metra Westfriedhof odstavené bicykly a projíždějící tramvaj GT8N na lince 17.
GT6N (místně značená R2.2) zachycena ve smyčce Effnerplatz, kde tehdy končily linky 17 a 18. Zajímavostí na tramvaji jsou reklamní pruhy nejen pod okny, ale také u střechy. Přičemž zůstává viditelný městský lak. Horní typ reklam se používal v minulosti i v Praze a to u dvounápravových vozů.
Tramvajové soupravy P3.16+P3.17 vyráběné v letech 1966-68 byly v roce 2003 vidět už málo. Především na linkách 15/25 směr Grünwald. Jednalo se o jediné vysokopodlažní spoje. V provozu měly už několikrát skončit, přesto jsou vypravovány i v roce 2020 na vybrané spoje linky 15 a muzejní linku 7. Důvodem je rostoucí vypravení a počty přepravených osob v posledních letech. Zároveň se tramvajová síť rozšiřovala a také byly problémy s dodávkami nových vozů.
Na fotografii tramvaj AEG/AdTranz GT6N (místně označená R 2.2) na lince 16. Nízkopodlažní tramvaj z devadesátých let, kterou jsem si zamiloval na první pohled, oproti třeba nízkopodlažním Düwagům MGT6 ze stejného desetiletí.
Nízkopodlažní tramvaj GT6N na lince 17 uhání ulici Arnulfstrasse směrem do centra. Už tehdy se mi líbil místní způsob zatravnění, který se liší od pražského.
Jo, v roce 2003 jsem jednotky ICE na mnichovském nádraží jen okukoval. Až v roce 2018 jsem měl osobní premiéru s jednotkami ICE. Povedlo se mi sehnat akční jízdenky za 500 Kč z Prahy do Bonnu a z Kolína nad Rýnem do Prahy. Svištět 300 km/h byl mazec. Když jsme jeli podél dálnice, vypadalo to, že auta stojí.
Autobusy fotím málo. Ale přesto nějaké se v archivu najdou. Třeba tento MAN NL 202 na lince 143 v zastávce Olympia-zentrum, kde je přestup na metro.
Tramvaje GT6N kapacitně nestačily v Mnichově už před 20 lety. Proto nakoupilo město i delší tramvaje GT8N2, které nasazovalo na vytíženější linky. Ale oproti GT6N už byly hranatější 🙁
Na fotce vyčkává spoj linky 21 na konečné Westfriedhof.
Z architektury mnichovského metra jsem byl totálně „vyplesknutej“. Jednoduché a tak originální stanice. Na fotografii stanice Georg-Brauchle-Ring na lince U1.

Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.