ROPID nechce sdělil, kolik se ušetří vozokilometrů zkráceným denním provozem MHD

Vedení Prahy ve spolupráci s ROPIDem a Dopravním podnikem hl. m. Prahy omezilo denní provoz MHD. Toto omezení trvá i poté, co na začátku prosince přestal platit zákaz vycházení. S ohledem na fotografie přeplněných spojů ve večerních časech se nabídla otázka, kolik korun se tímto omezením ušetří a o kolik vozokilometrů se najezdí méně. Jenže druhou informaci nechce ROPID poskytnout.

Na první dotaz z 4. prosince, který se ROPIDu ptal, kolik se denně ušetří korun zkráceným denním provozem odpověděl 8. prosince jejich tiskový mluvčí Filip Drápal: „Odhadovaná denní úspora zkrácením denního provozu MHD o 2 hodiny je cca 700-900 mil. Kč.“

Částka v tomto poměrně vysokém rozpětí se řadě dopravním odborníkům zdála v diskuzích zhruba dvojnásobě nadsazená. Právě z tohoto důvodu odešla na ROPID 10. prosince otázka, kolik vozokilometrů se denně ušetří zkráceným denním provozem. Dotaz ležel bez odpovědi (což není u ROPIDu běžné) až do 16. prosince, kdy byl znovu urgován.

Poté přišla odpověď Filipa Drápala, ve které říká, že vlastně ROPID vůbec netuší, kolik vozokilometrů se tím denně ušetří: „Jelikož budeme znát konkrétní bilanci vozokm až po vyhodnocení daného čtvrtletí, nyní nelze takový údaj poskytnout i s ohledem na to, že námi deklarovaná odhadovaná finanční úspora je složena nikoli pouze z čisté úspory vozokm, ale také z úspory fixních nákladů díky zkrácenému provozu metra, proto bychom rádi předešli případné mylné interpretaci pouhým vydělením předpokládané uspořené finanční částky a počtu vozokm. Přesná čísla budeme schopni zveřejnit až po řádném vyhodnocení 4. čtvrtletí.“

V překladu odpověď ROPIDu má dvě vysvětlení. Buď vládne v městské organizaci stejný chaos, jakým vládne pražské dopravně radní Adam Scheinherr při losování, jakou noc posílí kterou noční linku a nebo – pravděpodobněji – v ROPIDu zavládl strach toto číslo sdělit.

Pokud totiž byla původní částka úspory např. dvojnásobně nadhodnocena, po sdělení počtu ušetřených vozokilometrů by tato skutečnost vyšla najevo. Částka za jeden vozokilometr by se dramaticky lišila od ročního průměru. A to je pádný argument, proč takovou informaci teď nesdělit a snažit se jí zahrát mimo hru.

Protože k původnímu odhadu 700-900 tis. Kč musel ROPID nějakým způsobem dojít. Musel toto číslo odhadnout právě podle toho, o kolik méně se jezdí.

Jak dojít pravdě? Na podivnost se může zeptat některý zastupitel hl. m. Prahy na zítřejším jednání a nebo bude nutné se ROPIDu zeptat podle zákona o svobodném přístupu k informacím 106/1999 Sb.

Ředitele ROPIDu Petra Tomčíka (ČSSD) si platíme všichni z daní, aby pro nás pracoval a nikoliv, aby se schovával a klepal strachem před Adamem Scheinherrem (Praha Sobě), zda smí odpovědět na faktické a jednoduché dotazy.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.