ROPID se zdráhá transparentnosti ohledně změny dopravce na lince 103

Organizátor pražské dopravy, společnost ROPID, podezřele zdržuje odpověď na dotaz, kolik korun ročně ušetřil změnou dopravce na lince 103. Ta jezdí z Ládví do Březiněvsi a od začátku ledna je dopravcem ČSAD Střední Čechy místo Dopravního podniku hl. m. Prahy. Nový dopravce na linku nasazuje nejnovější autobusy vybavené klimatizací, kterou v létě cestující ocení.

6. ledna obdržel tiskový mluvčí ROPIDu celkem jednoduché dotazy: Jaká je očekávaná roční úspora vzniklá změnou dopravce na lince 103? Plánuje ROPID v letošním roce (příp. v jakém roce) soutěžit městské linky, kde bez soutěže jezdí DPP za účelem možných úspor?

Bohužel ani 19. ledna stále nepřišla na otázky odpověď. Je to zvláštní především i z důvodu, že ROPID v minulosti odpovídal na dotazy do druhého až třetího dne.

Zdá se, že tento dotaz spadl do kategorie „nevhodných otázek“, na které se ROPIDu nechce (a nebo nesmí) odpovídat. Důvody, proč jsou zaslané dotazy „nevhodné“ mohou být minimálně tři.

Důvod 1

Změnou dopravce (z Dopravního podniku hl. m. Prahy na ČSAD Střední Čechy) na lince 103 dochází ročně k úspoře např. 7 až 10 milionů korun a z důvodu ochrany DPP není zájem, aby se veřejnost dozvěděla, že soukromý dopravce jezdí o milióny ročně levnější. Mohlo by potom hrozit, že dopravní podnik přijde o další městské linky pod mediálním tlakem hledáním úspor v autobusové dopravě a to se nemusí někomu líbit.

Důvod 2

Změna dopravce nic nepřináší. Úspora bude minimální a vznikají otázky, proč v takovém případě ROPID sebrat linku dopravnímu podniku a přidělil jí soukromému dopravci. Proč zrovna linku 103 dostaly ČSAD Střední Čechy? Co v tom bude? Komu ta změna prospěla?

Důvod 3

Změna dopravce znamená zásadní zdražení nákladů na provoz linky. Bylo by to nepravděpodobné, ale teoreticky se může stát, že soukromý dopravce jezdí třeba za dvojnásobnou cenu než dopravní podnik a není zájem, aby se v tom někdo „šťoural“.

Chybí transparentnost

Všechny tři možné důvody mají jedno společné. Ukazují na netransparentní chování ROPIDu vedeného Petrem Tomčíkem (ČSSD), potažmo na vedení hl. m. Prahy. Přitom Praze vládnou Piráti (Zdeněk Hřib, primátor) a Praha sobě (Adam Scheinherr, náměstek primátora pro dopravu), kteří se ohánějí transparentností, ale ukazuje se, že jen na volebních plakátech.


Ondřej Matěj Hrubeš

O městskou dopravu se zajímá od dětství, procestoval přes 180 měst s MHD, založil dopravní magazín MHD86.cz a natáčí Dopravní podcast a Podcast dopravní 6. V roce 2022 byl zvolen radním pro dopravu městské části Praha 6.