V létě 2020 jsme s kamarády cestovali týden po Polsku, kde jsme poznávali tramvajové provozy, nám byli do té doby neznáme. Prvním městem byla dvě stě tisícová Toruň.
Letní dovolená zahrnovala celkem pět měst, mezi kterými jsme se dopravovali automobilem. První den (v sobotu) jsme vyrazili dopoledne z Prahy přes Liberec, Lešno a Poznaň do Bydhošti, kam jsme dorazili v podvečer. Bydhošť se stala naší základnou pro první polovinu týdne, kdy jsme odsud podnikali jednodenní výlety do okolních měst. První výlet (v neděli) byl do sousední Toruně. Cesta cca na hodinku jízdy.
Toruň jsme na neděli zvolili pro malou tramvajovou síť a největší podobnosti intervalů mezi pracovním dnem a nedělí. Vlivem výluky (rekonstrukce jedné trati v centru) byly v provozu jen dvě linky z pěti.
Sehnat jízdenky nebylo snadné, zachránila nás trafika u přestupního bodu v centru. Kromě jednotlivých jízdenek prodávala i tzv. „karnety“, tedy pásek s osmi jízdenkami, který se postupně „štípá“. Osm jízd za 20 zlotých.
Tramvajovou dopravu zajišťovaly linky 1 a 2. Linky 3, 4 a 5 byly toho času mimo provoz. Tramvaje jezdí na metrovém rozchodu a síť zjednodušeně tvoří dvě celkem rovnoběžné trasy v ose západ-východ, které jsou v centrální časti města několikrát propojeny. Za bezvýlukového stavu se dostanete z konečné na jedné straně sítě na obě konečné na druhé straně města bez přestupu. Pátá linka (s číslem 3) je doplňkovou pro posílení centra s východním nádražím.
V době naší návštěvy jezdily linky 1 a 2 v pracovních dnech v intervalu 12 minut, o víkendu po čtvrt hodině. Večerní provoz je v dvacetiminutových intervalech.
Provoz zajišťují vysokopodlažní tramvaje Konstal řady 805 a nízkopodlažní vozy PESA řady 121/122. Nízkopoadlažní spoje jsou označeny v jízdních řádech. V pracovních dnech při vypravení jen linek 1 a 2 jsou 3/5 spojů nízkopodlažních, o víkendech je garantována nízkopodlažnost zhruba u poloviny spojů.
Vozový park čítá šedesátku provozních tramvají. Původních vozů Konstal 805Na je v provozu 25, modernizovaných Konstalů 805NaND jezdí 18. Toruňské Konstaly byly vyrobeny v letech 1980 až 1990.
Nízkopodlažní tramvají PESA Swing je celkem 17. Šest jich je tříčlánkových (délka 19,37 m) s označením 121NbT a byly vyrobeny v roce 2014, dalších šest je pětičlánkových (délka 30,12 m) s označením 122NbT a byly vyrobené v roce 2015. Zbývajících pět tramvají PESA Swing je obousměrných a pětičlánkových s označením PESA 122NbT Duo. Všechny tramvaje PESA jsou 100% nízkopodlažní a s klimatizovaným interiérem pro cestující.
Velká část tramvajové sítě už prošla rekonstrukcí za přispění evropských dotací. Tramvajová doprava ve městě proto poměrně rychlá. Zároveň většina tratí je oddělena od silniční dopravy.
Nejnovější trať byla otevřena v roce 2014 ke zdejší univerzitě a existují plány na novou trať v ose sever-jih, čímž by se tramvaje dostaly i na druhý břeh města. V současnosti jezdí pouze severně od řeky Visly, která dělí město v západo-východním směru.
Autobusový provoz v městě zajišťují čtyři desítky linek. Zajišťují spojení s oblastmi bez tramvajové dopravy. Především spojení sever-jih a dopravu v jižní a nejsevernější části města. Kromě Solarisů lze potkat i autobusy značky MAN.
O Toruni
Toruň (polsky Toruń) je město s 201 106 obyvateli a leží v Kujavsko-pomořském vojvodství, zhruba v půlce cesty mezi Lodží a Gdaňskem. Překvapí svým pěkným historickým centrem, které je od roku 1997 zapsáno i na seznam UNESCO. Město je v Polsku známé produkcí perníku, tedy má stejnou pověst jako v Česku Pardubice.