Téměř půlmilionové město na severu Polska má od 5. března pouze nízkopodlažní tramvaje. Zásadním milníkem se stalo vyřazení z provozu posledních vozů Konstal řady 105. Ty se dají přirovnat k českým tramvajím T3. Gdaňsk vsadil na dvě karty.
První kartou byl nákup 46 článkových tramvají Düwag N8C z německého Dortmundu. Tyto obousměrné tramvaje zmodernizoval a vložil jim nízkopodlažní střední článek v letech 2009 až 2012. V roce 2015 nakoupil a zmodernizoval stejným způsobem ještě 16 tramvají N8C z německého Kasselu. Pro přiblížení, tramvaje Düwag N8C jsou podobné českým tramvajím KT8, které pražský dopravní podnik také zmodernizoval a vložil jím nízkopodlažní střední článek. Jenže Praha tímto způsobem bude modernizovat tramvaje ještě několik let, společně s dalšími modernizacemi vozů T3.

Druhou kartou Gdaňsku bylo pořizování zcela nových nízkopodlažních tramvají. Ve městě jezdí nízkopodlažní tramvaje od Konstalu, Bombardieru a především od polské Pesy.

Polské město mělo chytrý plán, který se povedlo úspěšně zrealizovat a dneska se mužů pyšnit rychlou, nízkopodlažní a moderní tramvajovou dopravou.
Oproti tomu modernizace tramvajové dopravy v Praze se zastavila. Nové tramvaje se přestaly nakupovat (a už se několik let nedodávají do Prahy), dopravní podnik s městem řeší pouze modernizace tramvají z minulého století. Zajímavostí je skutečnost, že Praha má přitom ambice stavět nové tramvajové tratě, ale tyto ambice nejsou spojené s ambicí zajistit na nových tratích provoz 100% nízkopodlažních a moderních tramvají.

Pro budoucí tratě skupuje dopravní podnik ojeté tramvaje řady KT8 ze zemí bývalého „východního bloku“, aby jim dal alespoň střední nízkopodlažní článek. Tedy Praha dělá to, co se dělalo v sousedním Polsku před deseti lety.
Pokrok se bohužel v Praze zastavil. A je jedno, zda vládne Praha Sobě, předtím ANO, či předtím TOP 09. Tohle není jen o volbách, ale také o vedoucích pracovnících v dopravním podniku a jejich myšlení.

Jestliže poslední nákup 250 tramvají Škoda 15T proběhl v roce 2005 (s dodáním vozů do roku 2019), už dávno má mít dopravní podnik představu o parametrech a specifikacích nových vozů pro vypsání výběrového řízení. Pro představu, aby Praha mohla vyřadit přes tři stovky vysokopodlažních vozů řady T3, potřebuje nakoupit minimálně 150 nových článkových tramvajích. A to i při započítání probíhající modernizace vozů KT8 z Maďarska (možná i z Plzně) a s plánem na šedesátku znízkopodlažněných tramvají T3.
A vypisuje snad Praha výběrové řízení na nové vozy? Odpoví si každý sám, že?