Všech 49 tramvají typu ŠKODA 13T Dopravního podniku města Brna postupně projde modernizací. První vůz, který jí absolvoval, dokončí posledních pár povinných kilometrů městem bez cestujících a do konce týdne jej podnik zařadí do běžného provozu. Kromě modernizace výzbroje budou mít vozy i interiérová vylepšení a nový vzhled, který připomíná tramvaje Drak.
„Tramvaje typu Drak sklízí mezi lidmi obrovský úspěch, a to nejen díky tomu, že jsou klimatizované a dopravní podnik je montuje sám v ústředních dílnách, ale i pro jeho vydařený design. Oceňuji proto záměr modernizovat tramvaje Škoda 13T v podobném vizuálním stylu. V letošním roce se podaří zrenovovat tři tramvaje, v příštím roce je v plánu dalších dvanáct,“ sdělila primátorka města Brna Markéta Vaňková.
„V letošním roce uplynulo 14 let od pořízení prvních z celkem 49 tramvají Škoda 13T s designem Porsche. Vzhledem k tomu, že už vozy z první série najezdily v provozu 600 tisíc kilometrů, nastal podle našeho servisního plánu čas na provedení takzvané velké prohlídky, během které se vůz demontuje na části, zkontroluje a provede výměna opotřebených komponent. Navíc jsme přidali několik prvků pro cestující a také zcela nový design,“ řekl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek. Nový design vychází z grafického stylu tramvaje Drak, který je charakteristický oblými červenými liniemi. Připomíná kličkování vozů DPMB v městském provozu.
Kromě každodenních kontrol a běžných oprav prochází všechny vozy DPMB v závislosti na počtu ujetých kilometrů různými stupni prohlídek. Po 600 tisících kilometrech pracovníci ústředních dílen vozy rozpojí na jednotlivé články, demontují vnější i vnitřní vybavení, všechny díly zkontrolují, očistí, opraví nebo vymění. Stejně tak postupují s podvozky. V závěru prací, které trvají v případě tramvaje 13T pět měsíců, vůz složí a provedou přelakování karoserie.
Nad rámec běžných úkonů dopravní podnik ve vozech provedl několik úprav, které ocení zejména cestující. „Některá sedadla jsme pro větší pohodlí otočili po směru jízdy. V interiéru jsme mezi články doplnili schodek navíc, který je osvětlený a zajistí tak větší bezpečnost cestujících při průchodu vozem. Zcela nové bude i čalounění na sedadlech, použili jsme stejný vzor jako při výrobě tramvají Drak,“ doplnil Havránek.
Vzhledem k tomu, že je modernizace vozů komplexním procesem, podílí se na ní všech 140 zaměstnanců ústředních dílen. Náklady na materiál a práci činí na jeden vůz přibližně šest miliónů korun.
49 tramvají Škoda 13T dopravní podnik nakoupil postupně v letech 2007 – 2016. Jedná se o pětičlánkové nízkopodlažní vozy s elektrickou výsuvnou plošinou pro nástup vozíčkářů. Pro tyto vozy je typické stříbrné čelo vozu v designu Porsche, v interiéru prvních sérií pak typické umístění části sedadel podélně naproti sobě. Nejčastěji se s nimi cestující svezou na linkách 2, 3, 5 nebo 6.
TZ DPMB