Plzeňská trať na Bolevec a tramvajová vozovna prochází rekonstrukcí

V Plzni prochází rekonstrukcí tramvajová trať na Bolevec a také prochází kompletní rekonstrukcí tramvajová vozovna na Slovanech. Jak se řeší odstavy tramvají mimo vozovnu? Jak bude vypadat zrekonstruovaná trať? A jaké bude mít využití nová zastávka u vozovny? Na tyto otázky zjišťovala redakce MHD86.cz odpovědi u tiskového mluvčího Plzeňských městských dopravních podniků Reného Vávry.

Podnět na otázky kolem tramvajových rekonstrukcí v Plzni přišel od předplatitelů webu MHD86.cz na platformě Patreon.

V Plzni probíhá od poloviny srpna do poloviny listopadu rekonstrukce tramvajové trati na Bolevec. Linka 1 je zkrácena na Mozartovu na Bolevec jezdí náhradní autobusová linka. Jakou rekonstrukcí trať prochází?

Opravována je trať v úseku Studentská – Tachovská v její stávající stopě, a to z důvodu špatného technického stavu trati. Stavba nezahrnuje úsek trati v křižovatce Plaská x Okounová, který byl rekonstruován v roce 2015, a nezahrnuje ani samotnou točnu tramvají Bolevec. Rekonstrukcí prochází spodek tramvajové trati a kompletně budou vyměněny prvky svršku. Původní kolejový rošt s dřevěnými pražci bude nahrazen roštem s pražci z předepjatého betonu a osazen bezžlábkovými kolejnicemi 49E1.

Jak řešíte odstavy tramvají? Vozovna prochází rekonstrukcí a smyčka Mozartova se používá v pravidelném provozu. Kolik vozů se nevejde do areálu vozovny a musí být deponovány jinde? Kde všude se odstavují a v jakých počtech?

Po dobu souběhu rekonstrukce tramvajové trati Plaská a rekonstrukce vozovny Slovany využíváme k pravidelné odstavu tramvají v noční době točny Mozartova, Světovar, Skvrňany, Košutka, Univerzita, Malesická a protože je trať na Plaské rekonstruována až od křižovatky s ulicí Studentská, rozhodli jsme se využít pro dlouhodobý odstav i úsek trati mezi zastávkami „Mozartova“ – „Majakovského“. Celkem odstavujeme 38 tramvajových souprav mimo vozovnu, tedy více než polovinu vozového parku tramvají.

Na co se mohou cestující těšit po dokončení rekonstrukce?

Cestující se mohou těšit na lepší jízdní komfort díky využití bezžlábkových kolejnic 49E1, jež poskytnou lepší stabilitu a které mohou cestující znát třeba z české železniční sítě. V příštím roce by pak mělo dojít k podbití trati a zřízením speciální podkladové vrstvy pro zeleň, do které budou vysázeny suchomilné rozchodníky, jež snížení hluk i prašnosti tramvajového provozu.

Nedávno proběhla informace na internetu, že vznikla nová tramvajová zastávka Vozovna Slovany na manipulační trati kolem vozovny. Plánuje se pravidelný provoz na této trati mezi Slovany a Světovarem? Nebo bude zastávka určena jen pro spoje z/do vozovny?

… pokračování článku pro předplatitele na Patreonu.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou