Siemens Mobility dodá 57 nových jednotek pro železniční síť Franky – jižní Durynsko a Dunaj – Isar

DB Regio Bayern a výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility nasadí od prosince 2023 na bavorské koleje celkem 57 nových jednotek. Pro síť Franky – jižní Durynsko se v tuto chvílí vyrábí 26 nových jednotek Desiro HC, pro síť Dunaj – Isar 25 dvoupodlažních jednotek Desiro HC a šest jednotek Mireo. Vozidla pro síť Franky-Jižní Durynsko budou dodána ve dvou etapách. Prvních 18 čtyřvozových jednotek Desiro HC bude v provozu od roku 2023, dalších osm šestivozových vozidel od června 2024. Provozní rychlost vozidel je téměř srovnatelná s ICE, například mezi Coburgem a Erfurtem budou jezdit rychlostí 190 kilometrů za hodinu. V síti Dunaj-Isar bude všech 31 nových vozidel nasazeno do provozu od prosince 2024.

„Ve výběrových řízeních pro obě sítě jsme požadovali nová vozidla, abychom zvýšili pohodlí cestujících, kapacitu a také rozšířili nabídku služeb.“ říká Thomas Prechtl, mluvčí vedení společnosti Bayerische Eisenbahngesellschaft, která plánuje, financuje a řídí regionální a příměstskou železniční dopravu v Bavorsku. „Celkem 8 jednotek bude speciálně vybaveno pro provoz na vysokorychlostní trati Bamberg – Coburg – Erfurt, na čemž jsme se dohodli se Svobodným státem Durynskem. Jejich maximální provozní rychlost je 190 kilometrů za hodinu.“

Hansrüdiger Fritz, předseda regionálního vedení DB Regio Bayern: „Atraktivní vlaky a nabídky služeb pro naše zákazníky jsou nezbytným předpokladem pro větší využívání železnice, která je přátelská k životnímu prostředí. Tímto způsobem pokračujeme ve zvyšování kvality železniční osobní dopravy v Bavorsku a získáváme další cestující. Společně s naším partnerem, společností Siemens Mobility, se těšíme na uvedení této působivé flotily nových vozidel na bavorské železnice. Naši cestující mohou očekávat zlepšení služeb v obou sítích. Na silně využívaném úseku Nürnberg – Bamberg nová vozidla výrazně zvýší kapacitu. Od roku 2024 bude v každém vlaku k dispozici až o 200 míst k sezení více. „

Dr. Elmar Zeiler, vedoucí oddělení příměstských a regionálních vlaků společnosti Siemens Mobility: „Pouze kvalitní nabídkou v železničním sektoru může být uspokojena rostoucí poptávka po dopravě a zároveň splněny cíle v oblasti ochrany životního prostředí. Společnost Siemens Mobility je hrdá na to, že k tomu významně přispěje svými jednotkami Desiro HC a Mireo, které budou provozovány v Bavorsku a Durynsku. Oba typy vozidel představují vyšší komfort pro cestující, maximální dostupnost a udržitelnost, jsou velmi oblíbené a na mnoha trasách již významně přispěly ke zvýšení spokojenosti cestujících.“

Síť Franky – jižní Durynsko

Společnost Siemens Mobility byla společností DB Regio Bayern pověřena dodáním 18 čtyřvozových a osmi šestivozových elektrických dvoupodlažních jednotek typu Desiro HC pro železniční síť Franky – jižní Durynsko. Provoz čtyřvozových jednotek Desiro HC bude zahájen v prosinci 2023 na tratích RE 20 Nürnberg – Bamberg – Würzburg, RE 42 Nürnberg – Bamberg – Lichtenfels – Saalfeld, RE 49 Nürnberg – Bamberg – Lichtenfels – Coburg – Sonneberg a RB 25 Bamberg – Kronach.

Šestivozová jednotka Desiro HC bude v provozu od června 2024 na trati RE 19 Nürnberg – Bamberg – Coburg – Erfurt/Sonneberg. Trať vede přes vysokorychlostní trasu Berlín – Mnichov, na které musí vozidla splňovat zvláštní technické požadavky. Například musí být vybavena evropským vlakovým zabezpečovačem ETCS. Zároveň budou tlakotěsná, aby při rychlé jízdě v tunelech nebo při míjení vlaků nepřenášely tlakové rázy do prostoru pro cestující a zaměstnance. S maximální provozní rychlostí 190 kilometrů za hodinu patří mezi nejrychlejší regionální vlaky v Německu.

Společnost BEG, která z pověření Svobodného státu Bavorska plánuje, financuje a řídí rychlou tranzitní železniční osobní dopravu v Bavorsku, společně se Svobodným státem Durynskem požadovaly pro síť Franky – jižní Durynsko, aby nová vozidla byla bezbariérová, klimatizovaná a disponovala vysokou přepravní kapacitou. Dvoupodlažní vozidla od společnosti Siemens Mobility mají klimatizaci, elektrické zásuvky u sedadel a vyznačují se vysokým pohodlím pro cestující. Šestivozové jednotky nabízí 634 míst k sezení, čtyřvozové jednotky mohou být provozovány na úsecích s velkým počtem cestujících ve spřažených soupravách a poskytovat až 760 míst k sezení. Od prosince 2023 se cestující mohou těšit také na nové jízdní řády: stávající mezery ve frekvenci spojů budou odstraněny a v některých případech dojde i ke zkrácení intervalů. To platí zejména pro velmi vytíženou trasu Nürnberg – Erlangen – Bamberg. V budoucnu zde budou vlaky RE (Regional Express) jezdit v půlhodinových intervalech po celý den. Regionální expresní linka Nürnberg – Bamberg – Coburg – Sunberg přes novou trať Ebensfeld – Erfurt bude v budoucnu jezdit také dvakrát častěji: region Coburg tak získá rychlé spojení s Bambergem, Erlangenem a Norimberkem v hodinových intervalech.

Síť Dunaj – Isar

V prosinci 2024 bude také zahájen provoz s novými jednotkami Desiro HC a Mireo v síti Dunaj – Isar. Jednotky Desiro HC jsou určeny pro provoz na trati RE 3 Mnichov – Landshut – Plattling – Pasov a do otevření 2. hlavní linky S-Bahn v Mnichově na trati RB 33 (Mnichov) – Freising – Moosburg – Landshut. Jednotky Mireo budou jezdit na letištním expresu RE 22 Terminál letiště Mnichov – Landshut-Regensburg. Po zprovoznění 2. hlavní linky S-bahn budou vozidla RB 33 využívána ke zkrácení intervalů v dopravní špičce mezi Mnichovem a Regensburgem nebo Plattlingem. Čtyřvozové jednotky Desiro HC nabízejí 360 míst ve 2. třídě a 20 míst v 1. třídě. Pro větší flexibilitu a zvýšení přepravní kapacity lze dohromady spřáhnout až tři jednotky Desiro HC. Dvoupodlažní vozidla jsou bezbariérová pro cestující s omezenou pohyblivostí a cestující s kočárky. Na nástupištích se standardní výškou 760 mm mohou vozíčkáři nastupovat a vystupovat bez asistence. Kromě toho je na palubě vozidla plošina pro vozíčkáře, která umožňuje nástup a výstup vozíku ve stanicích s nižšími nástupišti.

Šest čtyřvozových jednotek Mireo nabízí 250 míst ve 2. třídě a 14 míst v 1. třídě. Cestující vidí skrz celé vozidlo, což jim umožňuje pohodlně přecházet mezi jednotlivými vozy. Všechny jednotky jsou vybaveny oboustrannými posuvnými schůdky pro různé výšky nástupišť pro cestující se sníženou pohyblivostí. Kromě toho je na palubě vozidla plošina pro vozíčkáře, která umožňuje nástup a výstup ve stanicích s nižšími nástupišti. Velký počet zavazadlových stojanů poskytuje cestujícím dostatek prostoru pro uložení kufrů a dalších předmětů.

V budoucnu budou rozšířeny také kapacity sítě Dunaj – Isar: úsek Mnichov – Pasov, potažmo Mnichov – Landshut je jednou z nejvýznamnějších dojížďkových tras v mnichovském regionu. Ve špičce bude v každém vlaku k dispozici přibližně o 300 míst více.

Dvoupodlažní jednotky pro obě sítě budou vybaveny multifunkčními prostory bez sedadel s inovativními držáky na jízdní kola, které cyklistům umožní pohodlnou a bezpečnou přepravu kol. Kromě toho bude všech 57 vozidel vybaveno tzv. speciálními okny s nově řešeným povrchem skel pro usnadnění příjmu mobilního signálu. Ten umožňuje průchod rádiových elektromagnetických vln až 500krát snadněji než konvenční okna se skly s pokoveným povrchem. Díky tomu budou moci cestující pohodlně surfovat na internetu a telefonovat bez potřeby zvláštního zesilovače mobilního signálu ve vozidle. Moderní informační systém pro cestující umožňuje, kromě obvyklých funkcí, také informovat cestující v případě mimořádností v reálném čase přímo z dispečerského stanoviště. Cestující se také mohou těšit na bezplatné Wi-Fi připojení.

TZ Siemens Mobility