České dráhy objednaly další vozidla od společnosti PESA Bydgoszcz SA. Podepsaná smlouva na dalších 33 motorových jednotek v hodnotě téměř 3 miliardy korun je druhou objednávkou z rámcové smlouvy podepsané 26. února 2021, která umožňuje ČD zakoupit až 160 jednotek v celkové hodnotě přes 13,6 miliardy korun.
Dalších 33 nově objednaných jednotek bude sloužit k obsluze regionálních spojů v Královéhradeckém kraji. Vozidla mají být dodána v letech 2024 – 2026. „Do regionů nasadíme moderní vlaky, které splňují všechny nároky na pohodlné cestování v 21. století. Dodržíme slovo tak, jak jsme se k tomu zavázali ve smlouvách s krajskými samosprávami. Nové jednotky od firmy PESA budou již z výroby vybaveny evropským zabezpečovačem ETCS, nabídnou prostorný interiér, 115 míst k sezení, klimatizaci, bezbariérový přístup, Wi-Fi nebo zásuvky pro dobíjení drobné elektroniky. Celkem nám polský výrobce dodá již 66 vozidel,“ říká předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik.
Bydhošťská společnost poskytne národnímu dopravci dieselové vozy nové generace určené pro regionální tratě, podobné těm, které cestující již znají pod názvem RegioShark. Celkem již podle platné rámcové smlouvy České dráhy objednaly od společnosti PESA 66 vozidel za více než 5,6 miliardy korun. Rozsáhlá obnova vozidlového parku je součástí Strategie 2030 Českých drah.
Vozidla z první objednávky budou nasazena ve Středočeském, Pardubickém, Jihočeském kraji, na Vysočině a v Praze. „Důsledně posilujeme svou pozici na evropském trhu implementací strategie 2025+. Získali jsme další zakázku na náročném českém trhu, kde působí největší světoví producenti. Tato zakázka potvrzuje dobře se rozvíjející spolupráci mezi PESA a Českými drahami. Mohu ujistit, že nová vozidla budou technologickým krokem vpřed a zaručí cestujícím Českých drah bezpečné a pohodlné cestování,“ zdůrazňuje Krzysztof Zdziarski, generální ředitel PESA.
Stručný popis výbavy objednaných souprav:
- moderní světlý a přehledný klimatizovaný interiér s ergonomicky řešenými čalouněnými sedačkami ve verzích pro 1. a 2. třídu;
- bezbariérový nástup s podlahou vozu na úrovni moderních nástupišť bez nutnosti překonávání schůdků, pro cestující na invalidním vozíku budou vybaveny plošinou pro přemostění prostoru mezi nástupištěm a podlahou vozu, přídavný teleskopický schod usnadní nástup na zastávkách s nižšími nástupišti;
- moderní bezpečné dveře ovládané tlačítky, centrálně zavírané a uzamčené již před odjezdem vlaku; pro nevidomé a slabozraké cestující navíc budou přední dveře jednotky vybaveny dálkovým ovládáním reagujícím na vysílačku pro nevidomé a také akustickým majákem.
TZ ČD