Metrostav jezdí v Norsku na zelenou elektřinu

Stavební společnost Metrostav Norge, která působí na prestižním norském trhu, udělala významný krok v oblasti udržitelného rozvoje. Pro vyřešení osobní dopravy na svých projektech firma zajistila elektromobily, a snížila tak uhlíkovou stopu i produkci znečišťujících látek z vlastní osobní přepravy. Firemní flotila zahrnuje vozidla značek Opel e-Zafira a Opel e-Corsa. Metrostav Norge v současnosti v Norsku buduje tunel pro vlaky, cyklisty a chodce v Bergenu, přístupový tunel pro prodloužení linky metra v Oslu a osm mostních objektů u Molde.

Norové si hodně zakládají na ochraně přírody, ale zároveň jsou ochotni investovat do infrastruktury tak, aby užívání udržitelných technologií bylo komfortní. Síť dobíjecích stanic, kterou budují a která už začíná být celkem robustní, umožňuje překonat velké vzdálenosti i elektromobilům s nižší kapacitou baterií. Naše Opely mají dojezd 340 km a na stanicích s rychlonabíječkami se stihnou dobít na 80 % za pouhých 20 minut. Pro zajímavost dodávám, že jsme se inspirovali místními obyvateli a stejně jako oni jsme si nechali u svých bytů v Oslu nainstalovat venkovní dobíjecí zásuvky, na nichž můžeme přes noc „natankovat“ plnou,“ říká Aleš Richter, obchodní ředitel Metrostav Norge AS.

Používání elektromobilů v Norsku reprezentuje skutečně ekologický způsob přepravy, protože norský energetický mix je postaven zejména na obnovitelných zdrojích. Podle údajů Evropské sítě provozovatelů přenosových soustav elektřiny vyrobili vloni Norové 92,2 % elektřiny z vody a většinu zbývajícího množství z větru. S trochou nadsázky tak lze konstatovat, že elektromobily jezdí v Norsku převážně na vodu. Také proto země dlouhodobě masivně podporuje rozvoj elektromobility a v posledních letech to již přináší hmatatelné výsledky. Mezi nově prodanými auty již dávno dominují elektromotory nad motory spalovacími.

V Norsku byly automobily se spalovacím motorem vždy zatíženy ohromnou daní, když jsme to počítali, dospěli jsme k bizarnímu závěru, že firemní diesel tradiční české značky Škoda by nás vyšel v Norsku na leasing dráž než aktuální model elektromobilu značky TESLA!“ uvádí perličku Pavel Přibáň, zaměstnanec Metrostav Norge a velký fanoušek elektromobilů.

Norsko je země čisté energie, fjordů, hor, ale také tunelů. Celkově disponuje více než tisícem tunelů s celkovou délkou kolem tisíce kilometrů (pro srovnání: Česko se pohybuje na úrovni nižších desítek kilometrů). Největší boom však zažívá norské silniční stavebnictví v současnosti, a to díky tzv. Národnímu dopravnímu plánu, který nasměroval do výstavby infrastruktury stovky miliard norských korun. Společnost Metrostav se podílí na budování tunelů v Norsku již od roku 2014.

TZ Metrostav