Praha 2 nesouhlasí s vyjádřením náměstka Scheinherra, že má spolufinancovat linku 23

Ani začátkem roku 2022 nebyl v Praze obnoven plný provoz městské dopravy, který se omezil s první covidovou vlnou. Trvale zůstává omezený večerní provoz a nebyly obnoveny všechny linky PID. K obnovení provozu nedošlo u tramvajové linky 23 spojující Zvonařku s Královkou. Vedení města linku dlouhodobě nechce obnovit. V kuloárech se hovoří o střetu mezi vedením města a DPP.

Linka 23 jezdila v systému Pražské integrované dopravy, sloužila k běžné dopravě a navíc lákala na retro vozy, do kterých pražských dopravní podnik investoval a investuje miliony korun.

Proti neobnovení linky 23 se ohradila i městská část Praha 2, která kritizuje, že nebyla s linkou 23 obnovena dopravní obslužnost v lokalitě zastávky Zvonařka. V říjnu 2021 odeslala tehdejší starostka Prahy 2 Jana Černochová (ODS) a místostarosta Prahy 2 pro dopravu Jan Korseska (ODS) dopis s žádostí o obnovení linky 23 náměstkovi primátora pro dopravu Adamovi Scheinherrovi (Praha sobě) a primátorovi Zdeňku Hřibovi (Piráti). V dopise zmínili, že bez obsluhy zůstává od jara 2020 oblast Zvonařky a pravidelně dochází k přetěžování linky 22 z Vinohrad na Pražský hrad. Právě odlehčení lince 22 byl jeden z hlavních úkolů linky 23.

Začátkem prosince 2021 na dopis Prahy 2 zareagoval Adam Scheinherr. Uvedl, že v současnosti neplánuje obnovit provoz linky 23 a pokud by Praha 2 stála o její zavedení dříve, než uzná za vhodné hlavní město, musela by provoz linky 23 spolufinancovat městská část Praha 2.

,,Mimo turismu, byla hlavním důvodem naší žádosti o znovuobnovení linky č. 23 skutečnost, že v dané lokalitě sídlí Úřad práce pro Prahu 1, Prahu 2 a Prahu 3 a dochází tak zde ke zvýšené frekvenci občanů. Současně tuto linku využívalo mnoho obyvatel z dané oblasti. Linka č. 23 doplňovala a zároveň ulehčovala často přetěžované lince č.22. Praha 2 nesouhlasí s vyjádřením náměstka Scheinherra ve vztahu k spolufinancování PID s Městskou částí. Myslím si, že provoz linky č. 23 byl mnohem prospěšnější než předražená linka č. 42,“ sdělil dopravnímu magazínu MHD86.cz Jan Korseska, místostarosta Prahy 2.

Dopis Prahy 2
Dopis náměstka primátora

Vedení Prahy často argumentuje, že linka 23 nebyla obnovena z důvodu chybějícího turismu. Jenže zároveň stejní lidé kolem Adama Scheinherra zavedli v roce 2021 čistě komerční historicko-retro linku 42. Pro jízdu v lince 42 neplatil tarif PID, jako tomu bylo v případě linky 23, ale cestující si musel koupit speciální denní jízdenku za 200 korun. I přes vysokou cenu jízdného byla přitom linka v letním období ve ztrátě. Přesto linka 42 jezdila až do konce roku 2021. Jaké bylo celkové hospodaření linky 42 v roce 2021 web MHD86.cz zjišťuje na magistrátu hl. m. Prahy.

Stejně tak web MHD86.cz zjišťuje náklady, které město, resp. dopravní podnik vynaložil na zavedení retrolinky 23. Pro tuto linku musel být vytvořen speciální vozový park tramvají. Některé vozy byly nakupovány z jiných měst, řada z nich prošla nákladnými renovacemi. V současnosti se renovuje v Brně vůz K2. Jenže pro tyto retro tramvaje nemá dopravní podnik využití poté, co byl zastaven provoz linky 23. Část vozového parku navíc DPP plánuje sešrotovat, resp. vyřadit.

Zatímco na lince 23 jezdilo denně zhruba 8 vozů řady T, na lince 42 se uživil denně vůz jeden.


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou