Vítězem architektonicko-urbanistické soutěže na podobu a řešení terminálu vysokorychlostní železnice u Roudnice nad Labem se na základě rozhodnutí odborné komise stala architektonická kancelář Rusina Frei architekti. Do soutěže se přihlásilo deset účastníků z České republiky i ze zahraničí. Zadání obsahovalo také požadavek na návrh servisní základny, která bude centrem údržby železniční infrastruktury na celém úseku VRT Podřipsko.
Architekti, urbanisté a další odborníci hledali řešení přestupního uzlu od září loňského roku, kdy Správa železnic soutěž vyhlásila. Její součástí bylo také zpracování urbanistického ideového návrhu, který samosprávám v okolí nabídne možnosti řešení širšího území. Příjem návrhů skončil loni na konci listopadu. V porotě zasedli kromě nezávislých expertů a zástupců Správy železnic také představitelé samosprávy. Porota ocenila všechny přihlášené návrhy, finanční odměnu získali všichni účastníci. Na regulérnost soutěže dohlížela Česká komora architektů. Přizváni byli také odborníci z Národního památkového ústavu a francouzských státních drah SNCF.
Terminál Roudnice nad Labem VRT zvýší dostupnost vysokorychlostní železnice v regionu. Nejčastěji ho pro své cesty využijí obyvatelé jihovýchodní části Ústeckého a také přilehlého území Středočeského kraje. Do centra Prahy se odtud cestující dostanou za 19 minut, do Ústí nad Labem se jízdní doba po dokončení celého ramene VRT Praha – Drážďany zkrátí na 24 minut. Rychlejší spojení nabídne terminál také cestujícím do dalších měst po celé České republice i v zahraničí.
Dopravní uzel u roudnického letiště nabídne pohodlné parkování v rámci systému P+R, bezbariérový přestup mezi vysokorychlostní železnicí a regionální tratí č. 096 Roudnice n/L – Straškov a také přímé napojení na nedalekou dálnici D8. Samozřejmostí bude návazná linková doprava nebo přepravní služby pro cestující.
Úsek VRT Podřipsko, který se nachází mezi Prahou a Lovosicemi, bude novostavbou tratě s rychlostí až 320 km/h. Kromě expresních vlaků vysokorychlostní trať využijí i další rychlé spoje. Realizaci tohoto bezmála 60kilometrového úseku Správa železnic předpokládá v letech 2027 až 2030.
TZ Správa železnic