Euro: Dodavatelé zdražují, my nemůžeme!

Nečekaně rychlý růst cen energií a materiálů dělá vrásky firmám v železničním průmyslu

Firmy v železničním průmyslu čelí v posledních měsících problémům, které by pro ně mohly být likvidační. V první řadě řeší bezprecedentní růst cen materiálů a elektřiny. Ceny kovů jsou nyní zhruba o čtvrtinu vyšší než před pandemií covidu. Růst cen kovů má přitom zásadní dopady v tomto odvětví, protože u dopravních prostředků kovy představují 12 procent celkových výrobních nákladů.

„Za poslední půlrok zaznamenaly nárůst cen hlavních surovin tři čtvrtiny firem, z toho dvě třetiny dotazovaných uvedly nárůst cen o více než 50 procent,“ řekla týdeníku Euro Marie Vopálenská, generální ředitelka Asociace podniků železničního průmyslu (ACRI). Podle šéfky asociace očekávají firmy zvýšení cen za energie o více než 40 procent, a to i přes fixace a úsporná opatření; v souvislosti s válkou na Ukrajině to však může být v extrémních případech i 100 procent a více.

Oproti kovům má energie podíl na nákladech pouze 0,6 procenta, ale v kombinaci s rostoucí cenou vstupních materiálů to přináší zásadní problémy. Cena elektřiny se 11. května pohybovala kolem 216 eur/MWh, v době před covidem-19 to bylo zhruba 50 eur/MWh. Cena plynu je rovněž několikanásobně vyšší oproti roku 2019, přičemž v případě uzavření kohoutků z Ruska hrozí jeho zásadní nedostatek. V Evropské unii kromě energií také dramaticky stoupla cena za emisní povolenky na současných 87 eur za tunu (k 11. květnu), což má vážný dopad na výrobní náklady firem na celém kontinentu. Přitom ještě na začátku roku 2021 se cena povolenek pohybovala kolem 30 eur za tunu.

V železničním průmyslu …

Celý článek najdete v týdeníku Euro 19/2022 a nebo na webu tydenikeuro.cz.

Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou