V červenci oznámil Středočeský kraj, že od září nebude městská doprava v Kladně součástí Pražské integrované dopravy. Důvodem jsou peníze, které nechce Kladno platit do systému PID.
ROPID, resp. IDSK (Integrovaná doprava Středočeského kraje) projednává v obcemi jejich finanční zapojení do systému veřejné dopravy. Nové vedení kraje se snaží, aby platby obcí do systému PID byly spravedlivější než dřív. V minulosti totiž některé obce neplatili nic, některé něco a jiné hodně.
Proto redakce oslovila ROPID, jaké jsou dohodnuté platby obcí na financování nadstandartní dopravy. Z tabulky, kterou ROPID poskytl je zřejmé, že s většinou obcí už je dohoda o finančním příspěvku dohodnutá. Se zbývajícími obcemi probíhají jednání, nebo v obci nejsou dohodnuté žádné nadstandartní spoje nad rámec běžné dopravní obslužnosti. Příp. byly nadstandartní spoje omezeny.
A kolik ročně budou přispívat obce Středočeského kraje? Třeba dvacetitisícový Beroun zaplatí téměř 7 milionu korun, devatenáctitisícové souměstí Brandýs nad Labem-Stará Boleslav zaplatí přes 4,5 milionu korun a sedmitisícový Český Brod vytáhne z rozpočtu 1,5 milionu korun. Údaje jsou k výsledkům jednání k 28. 7. 2022.
Zdiby, kam se uvažuje s prodloužením tramvajové trati z Prahy zaplatí ročně 2,5 milionu korun, Kralupy nad Vltavou 5 milionů korun a Jirny 2,2 mil. korun.
A kolik platí třeba menší obce v blízkosti Prahy? Čestlice 749 tisíc, Holubice 822 tisíc, Jinočany 632 tisíc a vedlejší Ořech 297 tisíc korun. Stále v jednání jsou Horoměřice a jejich finanční zapojení. Podobný stav je s Příbramí, či Strančicemi.
Některé obce platí jen desítky tisíc. Mezi nimi jsou například Karlštejn (48 000 Kč), Malé Přítočno (25 922 Kč) a Okoř (19 597 Kč). A potom tady jsou obce, které platí nulu. Lužec nad Vltavou, Husí Lhota, Lipník, Medonosy, nebo Počaply.
Komplexní přehled, kolik platí jednotlivé obce najdete na Patreonu.