Scheinherr chce vyčistit DPP a s novými řediteli podnik nastartovat. Má připravené řešení?

Ve středu 7. září proběhla médii zpráva, že Dopravní podnik hl. m. Prahy na pokyn akcionáře vyhlásil výběrová řízení na všechny pozice ředitelů. „Vypsáním výběrového řízení na další členy vedení DPP dáváme jasný signál, že podnik začíná znovu, lépe a s čistým štítem,“ řekl pro Seznam Zprávy náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Povede se udělat změna v rozpočtově nejnákladnější městské firmě?

Pro některé byla středeční zprava překvapivá, jiní věděli už několik dní, že je vyhlášení ve vzduchu. Proč Adam Scheinherr neodvolal celé vedení DPP v červnu, když praskla kauza Dozimetr? Tenkrát byl vzat do vazby náměstek primátora Hlubuček (STAN) a bylo zveřejněno, že jsou podezřelí 4 z 5 členů představenstva DPP. Tehdy jsem psal, že je to jedinečná šance na změnu a kromě řádné vyšetření zločinu je potřeba dát do pořádku dopravní podnik.

Ke kroku se Adam Scheinherr rozhoupal až po 3 měsících, těsně před volbami. Co z toho vyčíst? Je to jen předvolební gesto? Přišlo se na další nekalosti v DPP? Chce se opravdu Scheinherr zbavit dopravního ředitele Urbánka a technického ředitele Šurovského? Má v takovém případě Scheinherr kvalitní kandidáty na tyto pozice?

Je pravděpodobné, že Praha sobě ve volbách na pražský magistrát uspěje. Může se stát, že Adam Scheinherr bude nadále náměstek pro dopravu. Co bude potom? Opravdu se rozhodl zbavit Urbánka a Šurovského? A nebo je po volbách ve „výběrku“ opět dosadí do funkcí zpět? Třeba u technického ředitele Jana Šurovského je to už vyzkoušený model z minulosti. Odvolá se, poté se „uklidí“ na chvíli do muzea (ano, byl dočasně v Muzeu MHD), aby se poté připravil jeho návrat do role technického ředitele.

Proto by mě zajímalo, zda Adam Scheinherr poté, co se rozhodl změnit vedení DPP má jasno, koho by chtěl ve vedení DPP. Obavám se totiž, že jiné strany, které by mohli ve volbách uspět nemají žádné nové kandidáty do vedení dopravního podniku. Možná s výjimkou postu generálního ředitele a tak se nám scénář z minulosti může zopakovat.

Praha by si zasloužila na místo technického ředitele odborníka, který vrátí tramvajovou dopravu na výsluní. Ředitele, který přijde do DPP zvenčí a nebude zatížen podnikovými vztahy (podobně, jako se to děje na pozici generálního ředitele). Ředitele, který bude prosazovat nákup moderních nových tramvají. Ředitele, který dokáže přijmout fakt, že tramvaje T3 z šedesátých let minulého století jsou moderní už jen v Rusku. Ředitele, který nebude žít jen muzejními tramvajemi ČKD, ale dostane tramvajovou dopravu zase na špičkovou úroveň. A zároveň ředitele, který nebude protěžovat tramvajovou dopravu na úkor jiných dopravních systémů.

Tramvajová doprava šla v posledních letech do úpadku. Vozy jezdí špinavé. Tramvajové dílny opravují tramvaje pomalu (dosud není zprovozněno všech 15 vozů ČKD nakoupených z Maďarska v letech 2016-2019 a mluví se o nákupu dalších vyřazených vozů ČKD z Plzně). Nejen, že skupováním vraků ČKD nedosáhneme moderní tramvajové dopravy, ale fakticky tyto tramvaje nezvládá dopravní podnik ani levně a rychle opravit a zprovoznit. A tak se autobusová doprava stala vozovým parkem kvalitnější a komfortnější, než ta tramvajová. Což v je smutné při pohledu na jinak zdařilý tramvajový boom nových tratí.

Tak co myslíte? Dočkáme se nového startu v dopravním podniku? Nebo se povezeme ve starých kolejích a ve starých tramvajích?


Ondřej Matěj Hrubeš

šéfredaktor dopravního magazínu MHD86.cz, který se zajímá o MHD už od dob mateřské školky a procestoval přes 160 měst s městskou dopravou