Asistentka Iris pro neslyšící cestující ve vídeňské MHD

Tramvaj zůstala v zácpě, metro nejede? Neslyšící doposud neměli příliš dobrých možností, jak se o aktuálních mimořádnostech v provozu hromadné dopravy informovat. Vídeňský dopravní podnik proto vyvinul virtuální asistentku Iris, která cestujícím do chytrých telefonů přinese potřebné informace v reálném čase a především ve znakovém jazyce.

Dojde-li v síti vídeňské MHD k nepravidelnostem, například poruše soupravy či nehodě autobusu, objeví se informace v co nejkratším čase mimo jiné i na webu a v městské aplikaci WienMobil. Přibližně 10 000 rakouských neslyšících však s porozuměním německy psaných textů o mimořádnostech může mít značné potíže, texty pro ně mohou být nesrozumitelné. Mateřským jazykem neslyšících je totiž znaková řeč, v tomto případě rakouská znaková řeč.

Vídeňský dopravní podnik Wiener Linien proto v minulém týdnu zahájil testovací provoz avataru Iris. Přístup k Iris lze během testovacího provozu získat přes přihlášení na speciální e-mailové adrese gebaerdenavatar@wienerlinien.at. Po zařazení do databáze přijde budoucím uživatelům odkaz na stažení testovací aplikace pro operační systémy Android. Ta funguje jako rozšířená verze městské aplikace WienMobil, vedle nejčastěji používaných funkcí jako hledání spojení a aktuálních informací však nabízí i červený symbol rukou, které vedou přímo k videu s hlášením v rakouském znakovém jazyce.

Avatar Iris nyní dovede přeložit na 5 000 stanic a zastávek v síti vídeňské MHD a třicítku nejčastějších mimořádností. Dojde-li k nepravidelnosti, asistentka během okamžiku německé texty přeloží a zobrazí v aplikaci. Během zkušebního provozu do konce listopadu chce dopravní podnik rozšiřovat slovní zásobu virtuální pomocnice, dalším z cílů je přímá integrace Iris do standardní verze městské aplikace.

Dopravní podnik Wiener Linien představil asistentku Iris jako světově první projekt svého druhu. „’Hromadka‘ je tu pro všechny a měla by také být pro každého snadno použitelná,“ uvedla při odhalení ředitelka Wiener Linien Alexandra Reinagl. Na vývoji se vedle podílí vídeňský startup SignTime, vídeňská technická univerzita, městská firma Upstream Mobility, dopravce Wiener Lokalbahnen a skupina neslyšících fanoušků.

TZ město Vídeň, foto: Helmer Manfred