Vídeňská vlakotramvaj Badner Bahn získala nové vozy

Nový rok přinesl dobrou zprávu až 40 000 cestujícím, kteří denně pendlují do a z Vídně na lokální dráze Badner Bahn. Na trať spojující centrum metropole s lázeňským městem Baden a přilehlými obcemi totiž začaly vyjíždět zbrusu nové nízkopodlažní soupravy, které nahradí přes třicet let staré vozy.

Každý pracovní den se do Vídně ze sousední spolkové země Dolní Rakousko vydává kolem 270 000 lidí a v opačném směru pendluje na 70 000 Vídeňanů. Přibližně 40 000 z nich denně využívá lokální dráhu Badner Bahn. Její trasa začíná v samém centru Vídně na okružní Ringstraße před budovou Státní opery a poté směřuje přes několik čtvrtí a dopravních uzlů rakouského hlavního města, hranice metropole, několik obcí na jihozápadě až do pětadvacetitisícového lázeňského města Baden. Zatímco ve Vídni využívá tramvajové koleje, mimo městskou zástavbu připomíná spíše vlak. Na nejvytíženějším úseku Badner Bahn mezi vídeňskou operou a obcí Wiener Neudorf jezdí linka od pondělí do soboty v intervalu 7,5 minuty.

Na takřka třicetikilometrovou trasu nyní začínají vyjíždět nové soupravy. Potřebná povolení získal provozovatel, městská společnost Wiener Lokalbahnen, krátce před Vánoci. Premiérový vůz začal vozit cestující během svátků. Toto pondělí Vídeň oficiálně oznámila zahájení pravidelného provozu. V úterý 10. ledna se přidala druhá souprava, nyní následuje třetí. Všech 18 doposud objednaných vozů TW500 výrobce Alstom se na kolejích objeví v dalších týdnech.

Soupravy vyráběné přímo ve Vídni se podle radnice vyznačují bezbariérovostí, kterou dopravce konzultoval se zástupci sdružení zdravotně postižených, a zvýšeným komfortem cestujících. Plochy kolem dveří jsou prostornější a vozy nabízí po dvou místech pro vozíčky a kočárky. Svézt se může až 74 sedících cestujících, tedy o 4 respektive 10 více než u dosavadních vozidel. U čtyřsedaček zůstaly zachovány i stolky, které jsou pro Badner Bahn charakteristické, k nim však přibyla wifi, zásuvky a USB nabíječky. Součástí výbavy je i nový elektronický informační systém, klimatizace a dvojitá okna, která mají zlepšit izolaci interiéru v letních a zimních měsících. Soupravy získaly i kamerový systém a jsou také vybaveny rekuperační jednotkou. Převedenou brzdnou energii ukládají zpátky do sítě. Rakouská média uvádí, že Vídeň do nových vozů investovala 97 milionů eur, částka však zahrnuje i víceletou smlouvu o údržbě. Opce umožňuje pořídit dalších 16 souprav.

Zástupci Vídně i Dolního Rakouska při pondělním slavnostním zahájení provozu zdůrazňovali, že si od nových vozů slibují zvýšení atraktivity Badner Bahn jako ekologického spojení metropole a přilehlého regionu. Vozy TW500 budou v dalších týdnech a měsících postupně nahrazovat nejstarší vysokopodlažní soupravy, které se vyráběly zejména v osmdesátých letech. Část z nich si však dopravce ponechá jako rezervu.

TZ město Vídeň