Estonský železniční dopravce Eesti Liinirongid (Elron) se rozhodl využít opci na dodání moderních elektrických jednotek a od Škody Group objednal dalších 10 vlaků. Ve výrobě se už nachází první z elektrických jednotek z této zakázky, která tak nyní čítá 16 vozidel. Produkce probíhá ve výrobním závodě Škoda Group v Ostravě. Moderní vlaky budou mimo jiné obsluhovat nově elektrifikovaný železniční úsek mezi Tallinnem a Tartu, který by měl být dokončen v závěru roku 2024. Smlouva s Elronem je v celkové výši přes 3,5 miliardy korun (téměř 147 milionů euro). V krátké době se tak jedná o dalšího zákazníka, s nímž Škoda Group uzavřela smlouvu na nákup dodatečných vozidel.
Ostravský závod Škoda Group díky svým letitým zkušenostem s výrobou vlaků je schopen bez problémů vyhovět velmi specifickým požadavkům této pobaltské země. Vedle širšího rozchodu kolejí jsou vlaky navrženy jako dvousystémové pro napájecí systémy 3 kV a 25 kV 50Hz, tak aby zvládly obsluhovat jak nově elektrifikované železniční úseky, tak úseky se starším trolejovým vedením. Estonsko navíc leží v chladnějším podnebí, než je typické v jiných částech Evropy. Vlaky tak musí být schopné odolat náročnějším teplotním podmínkám, a to zejména v zimě.
„Naše jednopodlažní elektrické jednotky se velmi dobře osvědčují v regionální dopravě v České republice a na Slovensku, kde jsou velmi oblíbené a dosahují těch nejvyšších standardů na moderní a bezpečnou dopravu. První kusy byly dodány už i do Lotyšska, které má obdobná specifika jako Estonsko. Díky této zkušenosti jsme mohli Elronu nabídnout jedinečné řešení šité přímo na míru. Důvěra klienta v naše produkty je pro nás největší odměnou, a tak jsme rádi, že se zákazník rozhodl využít celou zakázku a v Estonsku budou po další desítky let jezdi moderní škodovácké vlaky,“ říká Zdeněk Sváta, President Region Central East ve Škoda Group.
„Společnost Elron obsloužila v roce 2022 celkem 7,1 milionů cestujících. Poptávka po nových vlacích je vysoká, a proto loni v létě estonská vláda schválila objednávku na nákup dalších deseti vlaků. Díky tomuto rozhodnutí se vlakový park Elronu významně rozšíří, a to o více než 40 %, což umožní výrazně zlepšit služby pro cestující a posílit obslužnost a jízdní řády,“ oznámil Lauri Betlem, předseda představenstva společnosti Elron.
Širokorozchodné elektrické jednotky pro Estonsko
„Nové vlaky kladou velký důraz na pohodlí cestujících. Mají nízkopodlažní vstup, prostor pro dva invalidní vozíky a čtyři dětské kočárky. Část sedadel je odnímatelných, aby bylo možné vlak přizpůsobit aktuální situaci – v létě zde bude více místa pro jízdní kola, v zimě naopak více míst pro cestujících. Samozřejmostí je klimatizace, moderní informační systém, WIFI, zásuvky na 230 V a USB,“ popisuje vlastnosti vlaku Ivo Gurňák, Sales Area Director Mainline ve Škoda Group.
Vlak je postaven na platformě RegioPanter (vlaky v Česku a Slovensku), která se využila i při návrhu vlaků do sousedního Lotyšska. S tím by se model pro Estonsko mohl srovnávat nejvíce, ale i tak jsou vlaky rozdílné, dle specifikace zákazníků. Estonské vlaky disponují první třídou, některé vlaky mají i cateringový oddíl atp.
Výroba odstartovala
V průběhu prosince již začala příprava výroby hrubých staveb pro první vlak. Ten je již v počáteční fázi svařování a po několika týdnech by se měl dostat na montáž. Během roku 2023 dojde k oživení první jednotky a také k prvním testům. Druhou jednotku plánuje Škoda Group převézt poté přímo do Tallinu, kde začne paralelní oživování. Převoz jednotky bude probíhat na kamionech do lotyšské Rigy a následně pak po kolejích do Estonska. Dokončení dodávek prvních šest vlaků je naplánováno na konec roku 2024.
TZ Škoda Group