Do šumperského závodu Škoda Group se v vrátila novovýroba vlaků. Po letech, kdy v Šumperku probíhal především servis kolejových vozidel, zde v letošním roce započala výroba elektrických jednotek EMU 240 pro České dráhy. Během následujících dvou let bude vyrobeno a dodáno celkem 13 vlaků do Olomouckého kraje. Šumperský závod současně prochází velkou proměnou, výše investic do modernizace dosáhnou 460 milionů Kč. S rostoucím objemem zakázek a investicemi roste také poptávka po nových zaměstnancích. Aktuálně jich Škoda hledá v Šumperku 40, a to zejména elektromechaniky a zkušební techniky.
Jednotky EMU 240 typu 20Ev pro Olomoucký kraj jsou nejnovější a nejmodernější variantou oblíbených souprav RegioPanter. Do Šumperka přijedou již nalakované a svařené skříně z ostravského výrobního závodu Škoda Group a z Plzně budou doručeny podvozky. V Šumperku následně proběhne kompletní montáž souprav a jejich oživování. Během roku 2023 bude vyrobeno 6 ks jednotek, v roce 2024 je plánovaná výroba 7ks.
„Ruku v ruce s narůstajícím objem zakázek jde i rozšiřování kapacity výroby. V Šumperku jsme v roce 2020 zahájili projekt modernizace celého provozu s investičním rozpočtem 460 mil. Kč. Návrat výroby do Šumperka je zcela logickým krokem. Zaměstnanci provozu mají detailní znalosti naši vlaků, vzhledem k tomu, že se řadu let podílí na jejich servisování. Věřím, že i do budoucna budeme kapacity šumperské výroby navyšovat“, popisuje Tomáš Ignačák, President CZ/SK ve Škoda Group.
„Cílem investic je navýšení prostorových kapacit pro údržbu kolejových vozidel o 30 %. Právě probíhají dokončovací práce na nové podvozkárně zahrnující novou kolovku, dále je téměř hotové montážní pracoviště a svařovací pracoviště. Ve fázi realizace je nový lepicí box pro kolejová vozidla a také finišujeme novou montážní linku pro jednotky EMU240,“ dále upřesňuje Aleš Měrka, ředitel šumperského závodu Škoda Pars.
Nová pracoviště posílí kapacity
Úspěšně také proběhlo dokončení a certifikace pracovišť opravy kompresorů a nápravových převodovek pro elektrické jednotky. Ukončení projektu modernizace je plánováno na závěr roku 2024. Rozšiřování a modernizace se ale netýkají jenom kapacit pro údržbu vozidel. Kvůli obnovení novovýroby vlaků muselo dojít k výstavbě nového lepícího boxu se dvěma stáními, vybavení kuplovacího stání jeřábem nebo dovybavení zkušebny. V rámci modernizace provozu oprav motorů bylo postaveno unikátní bezobslužné robotizované pracoviště pro svařování a opracování vinutí rotorů trakčních motorů.
Šumperský závod má dlouholeté zkušenosti především v oblasti servisu. Částečně se zde ale v minulosti podíleli i na svařování a lakování některých vozidel. Významnou zakázkou byla výroba tramvají pro turecké město Konya. Škoda Group v Šumperku aktuálně zaměstnává 740 pracovníků. Pro výrobu vlaků hledá nové pracovníky, zejména elektromontéry a zkušební techniky. Na výrobě 13 ks EMU 240 se bude podílet přibližně 90 zaměstnanců.
TZ Škoda Group