Rada hl. m. Prahy schválila přidělení finančních prostředků na realizaci pilotních projektů Jednotného informačního systému hl. m. Prahy, který je známý pod názvem Čitelná Praha. Pilotování jednotlivých prvků vyžaduje pořízení a instalaci nových elektronických i statických zařízení souvisejících s informováním cestujících o veřejné dopravě i jako podpora pěší navigace v ulicích města. Tyto nové prvky, u kterých je potřeba v rámci pilotování vyzkoušet funkčnost, design i způsob poskytování informací, budou pořízeny prostřednictvím organizace ROPID, která na tyto projekty získá investiční prostředky ve výši 17 mil. Kč pro letošní rok a po 19 mil. Kč v letech 2024 a 2025.
„Projekt Čitelné Prahy vzniká ve spolupráci designérů, kteří vyhráli mezinárodní soutěž na nový navigační systém, a všech relevantních městských organizací. Nyní jsme ve fázi testování nové grafiky i nových prvků v metru i v ulicích města. Postupně se budeme ptát uživatelů, jak jim nová navigace vyhovuje. Podle toho pak vytvoříme finální řešení, které budeme postupně aplikovat v celé Praze nejen v rámci nových dopravních staveb, ale i jako náhradu stávajících cedulí. Důkazem kvalitního výsledku tohoto řešení je, že se designéři ze studia Side2 (ve spolupráci s A69 architekti) umístili na prvním místě v prestižní české soutěži Czech Grand Design v kategorii grafický design,“ říká I. náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib.
„Kromě celkové změny navigačního systému v prostorách metra se nové informační a navigační prvky objeví také na povrchu nejen na zastávkách veřejné dopravy a v přestupních uzlech, ale také v ulicích Prahy pro lepší pěší pohyb po městě. Zvýraznit a lépe propojit s pražskou MHD chceme také železnici. Proto nyní pořídíme řadu elektronických i statických prvků, které budeme testovat se širokou veřejností a na základě její zpětné vazby dolaďovat, aby měly co největší užitek pro všechny skupiny uživatelů. Aktuálně dokončujeme první uživatelský výzkum na Palmovce a chystáme uživatelské testování nových prvků pro pěší na Palackého náměstí,“ dodává ředitel ROPID Petr Tomčík
Testovat se bude ve spolupráci s ostatními městskými organizacemi také nový design některých stávajících nosičů informací, jako například elektronické odjezdové panely, zastávkové označníky nebo informační vitríny a stojany pro dlouhodobé i krátkodobé provozní informace na zastávkách MHD i na železnici. Prioritou je osazovat novými prvky vybrané pilotní lokality a zároveň už s nimi počítat i ve všech projektech dopravních novostaveb nebo rekonstrukcí.
Pilotování jednotlivých prvků včetně uživatelských výzkumů bude probíhat v návaznosti na jejich instalaci ve vybraných lokalitách v průběhu letošního i příštího roku a následně může být u finalizovaných prvků zahájena celoměstská implementace, ať už v rámci běžné obnovy nebo v souvislosti s novými rozvojovými projekty. Zároveň s tím je nutné též připravit dostatečně robustní datovou základnu pro budoucí co nejvíce automatizovanou správu a aktualizaci jednotlivých prvků.
Jaké informační a navigační prvky ROPID pořídí
- Totemy zvýrazňující přístup ke stanicím metra a železnice a umožňující zlepšit viditelnost jednotlivých stanic i ze širšího okolí (cca 15 ks ročně)
- Obelisky pro pěší navigaci a navigaci z okolí bodů veřejné dopravy k nim jako náhrada stávajícího turistického dopravního značení, které bude nově sloužit i pro obyvatele Prahy a bude nově obsahovat také mapy okolí (cca 10 ks ročně)
- Směrovky pro pěší navigaci (cca 20 ks ročně)
- Informační prvky na dopravních terminálech – statický navigační systém + elektronické informační panely (Roztyly, Černý Most, Želivského, Zličín, Na Knížecí, Hradčanská)
- Zastávkové označníky v novém městském designu různých typů včetně verze s elektronickým odjezdovým panelem (prototypy 5 ks)
- Samostatné odjezdové digitální panely na zastávkách BUS poskytující on-line informace o aktuálních odjezdech spojů PID (cca 30 ks ročně)
- Statické prvky na železnici (samostatně stojící vitríny, teploměry, doplňkové statické tabule (cca 10 ks ročně)
Co se v rámci projektu Čitelná Praha testuje již nyní
- Nová grafika statického informačního systému v polovině stanice metra Palmovka (ve spolupráci s DPP)
- Samostatné odjezdové panely na vybraných zastávkách BUS a TRAM (ve spolupráci s THMP a DPP), prototyp panelu v novém designu na Nádraží Klánovice
- Nový design zastávkového označníku včetně elektronického panelu s aktuálními odjezdy na Palackého náměstí
- Odjezdové LCD obrazovky s informacemi o návazné MHD na vlakových nádražích Praha-Holešovice a Praha-Libeň (ve spolupráci se Správou železnic)
Co je v plánu testovat v roce 2023
- Komplexní testování všech nových prvků v přestupním uzlu Palmovka
- Nová grafika statického informačního systému v dalších stanicích metra
- Prototypy obelisků a směrovek pro pěší navigaci včetně nových map okolí
- Totemy zvýrazňující přítomnost stanic metra a železnice ve veřejném prostoru a obecně nové výraznější označení vstupů do metra
- Doplnění navigace na městské a příměstské vlakové linky i na okolní cíle na vybraných vlakových nádražích
- Nová grafika odjezdových obrazovek s informacemi o aktuálních odjezdech metra i návazné povrchové dopravy ve stanicích metra
- Nová grafika informačních obrazovek ve vozidlech tramvají a autobusů
- Další odvozené typy nového designu zastávkových označníků
- Nové nosiče statické navigace ve stanicích metra
- Nové typy informačních vitrín pro trvalé informace i přenosných zařízení pro informace o aktuálních výlukách a mimořádnostech včetně nové podoby informačních materiálů
O projektu Čitelná Praha
Jednotný informační systém hl. m. Prahy neboli Čitelná Praha je komplexním projektem řešícím celkovou prezentaci Prahy a její informační a orientační systém v rámci všech druhů mobility (veřejná, pěší, cyklistická i individuální automobilová doprava) s důrazem na preferenci udržitelných druhů mobility a podporu multimodality.
Autorem jeho podoby je český tým tvořený grafickým studiem Side2, ateliérem A69 architekti a typografickým studiem Superior Type, který byl vybrán v mezinárodní soutěži v roce 2022. Na projektu Čitelné Prahy spolupracuje celá řada pražských organizací (ROPID, Dopravní podnik hl. m. Prahy, Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy, Operátor ICT, Prague City Tourism, Technická správa komunikací hl. m. Prahy, Technologie hl. m. Prahy), ale i jednotlivé odbory pražského Magistrátu, Středočeský kraj (IDSK) a také třeba celostátní Správa železnic. Cílem je v dalších fázích zapojit i další subjekty pro to, aby byl systém v Praze opravdu jednotný a poskytoval komplexní službu v rámci celé udržitelné mobility Pražanům i návštěvníkům metropole bez ohledu, jestli cestují pravidelně nebo jen občas.
TZ ROPID