Praha otevřela novou lávku pro pěší a cyklisty, spojující Karlín, ostrov Štvanici a Holešovice. Jde v pořadí o dvacátý most přes Vltavu. Lávka je dlouhá 300 metrů; konstrukce je z ultra vysoce hodnotného bílého betonu.
Stavět se začala v lednu 2022; její pochozí šířka je čtyři metry, u rampy na ostrov Štvanice tři metry. Most je osvětlen LED pásy ukrytými v madle zábradlí; nebude tak vznikat zbytečný světelný smog.
Největší zajímavostí Štvanické lávky je kombinace unikátních technologií; zatím nikde v Evropě nebyl použit ultra-vysocehodnotný beton na tak rozsáhlé stavbě, navíc v bílé barvě. Technicky ojedinělý je i systém zdvihu posledního pole lávky jako ochrana před povodněmi.
Konstrukce je navržena jako segmentová; skládá se z padesáti segmentů, které mají délku přibližně 5,5- 6 metrů. Jednotlivé segmenty lávky byly kompletovány přímo na místě.
Lávka se původně měla jmenovat HolKa, podle čtvrtí Holešovice a Karlín, které propojuje; místopisná komise pražského magistrátu ale rozhodla o názvu podle ostrova, na který lávka odbočuje.
Součástí stavebních prací byla i kompletní revitalizace Bubenského nábřeží v oblasti Holešovické tržnice. Vznikly i nové tramvajové zastávky MHD.
Text a foto: Ctibor Čejpa