Před 120 lety převzalo město Vídeň veřejnou dopravu, kterou předtím provozovaly soukromé společnosti. Výročí oslavil vídeňský dopravní podnik v centru města za účasti 15 000 návštěvníků.
Historie vídeňského dopravního podniku se začala psát v létě 1903, když vídeňská radnice převzala do své správy provoz celkem 160 kilometrů tramvajových tratí s 945 motorovými a 888 vlečnými vozy. O čtvrt století později, v roce 1928 po velkém stavebním rozvoji rakouského hlavního města, dosáhla tramvajová trať s 292 kilometry své doposud největší délky. Tou dobou však již Vídeň křižovaly i autobusové linky a předchůdce dnešního metra. Plnohodnotného metra se však rakouská metropole dočkala až v roce 1978.
Dnes Vídeň provozuje 171 kilometrů tramvajových tratí, což ji řadí na šesté místo na světě. Síť autobusových linek dosahuje 880 kilometrů a metro čítá 83 kilometrů se 109 stanicemi. Všechny dopravní prostředky denně najezdí kolem 213 000 kilometrů, což je pětinásobek obvodu Země. Dnešní vozový park Wiener Linien tvoří kolem 500 tramvají, přes 400 autobusů a 160 souprav metra s celkovou kapacitou přesahující 260 000 pasažérů.
A právě řada historických i nových vozů byla k vidění na speciální akci, kterou vídeňský dopravní podnik přichystal k oslavě svého 120. výročí. Na oslavy na vídeňském náměstí Karlsplatz dorazilo 15 000 návštěvníků. Největší zájem vzbudil simulátor řízení tramvaje a testovací vodíkový autobus, u nějž se odehrávala řada experimentů zaměřených na vodík a jeho využití. Příchozí mohli také navštívit nové nástupiště stanice Karlsplatz na lince metra U2 a prozkoumat zbrusu nové soupravy metra X-Wagen.
Vedle oslav bohaté minulosti a současnosti se vídeňský dopravní podnik zaměřil i na pohled do budoucnosti. Do roku 2031 bude Wiener Linien potřebovat přijmout do svých řad kolem 7 000 nových pracovníků, na místě proto nechyběly ani informační stánky k možnostem vzdělávání a zaměstnání přímo v dopravním podniku i dalších městských firmách. Wiener Linien patří s přibližně 8 700 zaměstnanci mezi největší zaměstnavatele ve Vídni.
TZ Vídeň, foto: Johannes Zinner / Wiener Linien