Nové tramvaje pro Prahu budou méně nízkopodlažní. DPP mění zadání

Pokud se těšíte na nové nízkopodlažní tramvaje, které Dopravní podnik hl. m. Praha (DPP) plánuje už rok nakoupit, připravte se na zklamání. Téměř po roce jednání DPP náhle a těsně před termínem podání nabídek upravil klíčové specifikace. Počet sedadel na podestě vyskočil z původních 16 na 32. Proč se rozhodla Praha nakoupit méně komfortní a více vysokopodlažní tramvaje? Navíc tato nečekaná a zásadní změna může významně narušit férovost veřejné soutěže a vrací Prahu o dvě dekády zpět.

Nové tramvaje pro Prahu budou mít patrně více schodů, než současné nízkopodlažní tramvaje. Čtyři desítky tramvají (+ opce na dalších 160 tramvají), které hodlá Praha nakoupit, mohou mít až 32 sedadel na podestách, a to má k nízkopodlažní tramvaji opravdu daleko. Taková tramvaj bude připomínat spíše wanu, kde budete chodit k sedačkám po schodech. Přitom původní limit byl stanoven na 16 sedadel, což bylo v souladu s trendem zvyšování komfortu a dostupnosti pro všechny cestující. A připomeňme, že v současné době nejnovější nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T jsou zcela bez schodů a nemají žádné sedačky na podestách.

Tramvaj Škoda 15T bez schodů. Zdroj: Praha.eu
Tramvaj se sezením na podestách

V prosinci 2022 ještě zadavatel jasně komunikoval: „Požadavek se vztahuje na celou tramvaj. Součet sedadel na všech podestách (pozn. red.: schodech) nesmí přesáhnout 16 sedadel.“ Nyní je tato přímá specifikace zpochybněna, a stále není jasné, co motivovalo DPP k takovému kroku. Možná se snaží oslovit více dodavatelů nebo usilují o snížení výdajů na nové tramvaje. Nebo se jedná o záměr, aby výběrovým řízením prošla firma, která neumí vyrábět dostatečně nízkopodlažní tramvaje.

Zároveň tato změna se rozchází s materiálem ROPIDu „Standardy kvality PID – Tramvaje“. Ten zmiňuje maximálně 16 sedadel na podestách, což odpovídá původnímu zadání na nové tramvaje. Nastává proto také otázka, zda Ropid chystá změnit své Standardy kvality a třeba zhoršit kvalitu i dalších vozidel městské dopravy, nebo byl v této věci obejit.

Standardy kvality tramvají PID

Pochybnosti vyvolává i zveřejněný dokument na webu tenderarena.cz. Zatímco některé změny v technické specifikaci jsou barevně zvýrazněné, změna u počtu sedadel na podestách zvýrazněna není. Přitom zásah do dokumentu prozrazuje amatérské nesjednocení fontu písma. Z toho je patrné, že poslední věta byla předělávána.

„Naivně jsem se domníval, že Praha má ambici nakupoval moderní nízkopodlažní tramvaje poté, co provádí koncepčně zastaralé opravy vozů T3 a KT8. Proto jsem zklamán z tohoto upraveného zadání. Netuším, kdo se změnou přišel, ale zásadně tímto krokem chce zhoršit kvalitu nových tramvají,“ komentuje situaci Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu MČ Praha 6.

Dokument: TECHNICKÁ SPECIFIKACE PŘEDMĚTU PLNĚNÍ.
Dokument: TECHNICKÁ SPECIFIKACE PŘEDMĚTU PLNĚNÍ.

Načasování je také podezřelé, protože DPP oznámil tuto změnu těsně před uzávěrkou finálních nabídek, stanovenou na 9. října 2023. Tato náhlá revize pravděpodobně přinese dodavatelům značné dodatečné náklady. Po téměř roce detailního plánování a přípravy budou muset nabídky přepracovat. Je totiž zásadní rozdíl, pokud výrobce navrhne do soutěže vozidlo, které je nízkopodlažní u 80 % sedadel, nebo je nízkopodlažní část jen u 60 % sedadel. Fakticky se z pohledu technologie jedná o zcela jiné zadání vozidla. Tato změna je tak výhodná především pro výrobce, kteří nejsou schopni splnit původní zadání a mají v plánu dodat do Prahy méně nízkopodlažní tramvaje.

Tramvaj s uličkou nízkopodlažní, ale sedadly na podestách, tedy na zvýšeným schodu
Tramvaj typu wana s jen částečnou nízkopodlažní plochou

Budoucnost pražské dopravy v ohrožení

Podobná rozhodnutí mají navíc dopad i na budoucnost veřejné dopravy v Praze. Tramvaje zakoupené v rámci tohoto projektu totiž mohou jezdit minimálně do roku 2055. Představa, že by Praha mohla v polovině 21. století mít tramvaje nepřizpůsobené potřebám všech občanů a disponující pouze částečně nízkopodlažním řešením z 90. let minulého století, je pro mnohé velkým zklamáním.

„Má někdo zájem na tom, aby zakázku na tramvaje vyhrál někdo, kdo neumí vyrobit dostatečně nízkopodlažní tramvaje? Nebo má někdo zájem koupit pro Prahu horší tramvaje?“ glosuje závěrem Hrubeš (ODS).

Klára Sýkorová

šéfredaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala žurnalistiku a následně obor Sociální a mediální komunikace. Kromě psaní o dopravě vydala v roce 2022 humornou knihu Partnerské přešlapy: Šílené historky ze života.