V Rize vyjely do provozu s cestujícími první elektrické jednotky Škoda 16Ev lotyšského národního dopravce Vienā vilcienā (VIVI). Stalo se tak na hlavním nádraží v Rize za přítomnosti ministra dopravy Kaspars Briškens. Dodání poslední vlakové jednotky proběhne v polovině roku 2024.
„Jsme rádi, že se nám po těžké práci všech našich kolegů povedlo zvládnout dopady pandemie nemoci covid-19 i ruské agrese na Ukrajině. Díky snaze celého našeho širokého týmu tu dnes stojíme s prvními jednotkami, které jsou připraveny vozit cestující. Na tomto místě bych chtěl upřímně poděkovat všem kolegům, kteří se na realizaci této zakázky podílí. Bez vás by to nebylo možné. Chci také poděkovat zákazníkovi, se kterým je skvělá spolupráce a také zástupcům Lotyšska. Věřím, že si od dnešního dne budou všichni cestující užívat cestování s novými jednotkami s chutí,“ komentoval Zdeněk Sváta, člen představenstva Škoda Group.
Předseda představenstva společnosti JSC „Pasažieru vilciens“ Rodgers Jānis Grigulis řekl: „V této chvíli, kdy děkujeme řadě partnerů, kteří nás podpořili na cestě k těmto vlakům, při jejich testování, certifikaci a školení zaměstnanců, bych rád vyslovil zvláštní poděkování každému zaměstnanci akciové společnosti „Pasažieru vilciens“ – jak těm, kteří se přímo podíleli na procesu dodávek elektrických vlaků, tak těm, kteří se svou každodenní prací postarali o to, že vlaková doprava je již dnes vysoce ceněna cestujícími. Společně děláme velký krok vpřed v rozvoji cestování vlakem, a i nadále pracujeme na tom, aby se stále více cestujících rozhodovalo pro cestování vlakem, což zajistí dostupnost regionů, pomůže zemi splnit její cíle v oblasti mobility a cestujícím zpříjemní cestování.“
Širokorozchodný Panter
Škoda Group dodává do Lotyšska celkem 32 elektrických vlaků plně připravených pro osobní dopravu na širokém rozchodu 1520 mm. Nové vlaky vycházejí z v Česku dobře známého RegioPantera, ale jsou uzpůsobeny možnostem v Lotyšsku, a tak mají kromě širokého rozchodu také větší šířku a pojmou tak více pasažérů. Každé vozidlo se skládá ze čtyř vozů. Jeden elektrický vlak je dlouhý 109 metrů a má 436 míst k sezení. Vlaky mají pro cestující jednoúrovňový nástup z nástupišť, což nejen zpřístupní dopravu všem, ale také zkrátí dobu potřebnou k přestupu cestujících na zastávkách. Širší dveře vlaku navíc pomohou urychlit nástup a výstup.
Nové elektrické vlaky jsou plně klimatizovány, mají ergonomická sedadla a moderní vybavení. Vybaveny jsou video a audio informačními systémy a výkonným Wi-Fi připojením. Jejich provoz bude plynulejší a v kabinách bude nižší hladina hluku než u těch, které se používají v současnosti. Nové vlaky mají konstrukční rychlost až 160 km/h (v současnosti 120 km/h). Maximální rychlost bude v budoucnu možná na úsecích, kde to umožní železniční infrastruktura.
Díky novým elektrickým vlakům od Škoda Group bude dopravce VIVI schopen zavést intervalové jízdní řády na všech trasách těchto vlaků. To znamená, že vlaky budou jezdit každých 15 až 20 minut ve všední dny ráno a večer, což jsou tradičně nejvytíženější časy. Nové vlaky budou jezdit ve směru Aizkraukle, Tukums, Skulte a Jelgava.
TZ Škoda Group