Budoucnost tramvají v Naumburgu visí na vlásku

Jedna z nejmenších tramvajových tratí v Evropě se potýká s finančními problémy. Její provozovatel soukromá společnost Naumburger Straßenbahn GmbH (NSB) usiluje o zajištění dlouhodobého financování, ale k definitivní dohodě mezi krajem a městem zatím nedošlo. Přesto, že pro rok 2024 je financování zajištěno, další roky jsou ve hvězdách.

Historie tramvají v německém Naumburgu sahá až do roku 1892. Během let se však jedna z nejmenších tramvajových tratí v Evropě stále potýká s finančními problémy. V roce 1991 byla uzavřena docela. Díky iniciativě řady veřejných institucí se postupně podařilo zachránit malou linku a rozšířit ji na 2,8 km. V provozu je od roku 2007 díky soukromé společnosti Naumburger Straßenbahn GmbH (NSB). Nyní však visí financování opět na vlásku.

Společnost NSB v roce 2007 zprovoznila tramvajovou trať bez spolufinancování ze strany burgenlandského okresu, jak je jinak obvyklé např. u provozu městské autobusové dopravy. Díky podpoře spolkové země Sasko-Anhaltsko byla naumburská tramvaj zařazena do státního dotačního programu pro veřejnou dopravu a město Naumburg od té doby pravidelně přispívá na údržbu a udržování infrastruktury.

Za účelem zajištění dlouhodobého financování žádá vedení NSB od roku 2019 burgenlandský okres o jednání o smlouvě o veřejných službách (PSC) kvůli souladu s předpisy EU. V roce 2022 burgenlandský okres poprvé potvrdil, že naumburská tramvaj není turistickou rekreační službou, ale klasickou službou veřejné dopravy. Podle zákona o veřejné dopravě v Sasku-Anhaltsku je za ni okres Burgenland zodpovědný. Podle tiskové zprávy NSB podmiňuje burgenlandský okres spolufinancování provozních nákladů NSB tím, že může NSB jako akcionář kontrolovat.

„Po dlouhých jednáních bylo dosaženo dohody. Nebylo však dosaženo dohody v otázce, jakou kupní cenu by měl kraj a město navrhnout proti odkupu akcií od soukromých akcionářů,“ uvedl kraj. Ale jednání ještě neskončila. Společnost Naumburger Straßenbahn GmbH oznámila, že díky dodatečnému příspěvku města lze zachovat současný jízdní řád tramvají i po roce 2024, ale že budoucnost NSB od roku 2025 je otevřená.

„Město jsem navštívil v roce 2013 a byla by obrovská škoda, kdyby tento tramvajovy provoz zanikl. Provozují jej lidé, kteří mají rádi tramvaje a historické vozy v pravidelném provozu dávají městu hezkou atmosféru,“ říká Ondřej Matěj Hrubeš, tvůrce Dopravního podcastu.

Tramvajová doprava mezi hlavním nádražím a Salztorem se během let etablovala jako služba uznávaná daleko za hranicemi regionu a jako oblíbená atrakce burgenlandského okresu a města. V roce 2023 využilo trať 238 tisíc cestujících. Podle odborníků má okruh potenciál až 460 tisíc cestujících. Snad tedy význam této tramvajové trati přiměje okres a město k jednání v její prospěch.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.