Už před létem by se první cestující mohli svézt v nejmodernějším vlaku Českých drah pro dálkové trasy ComfortJet. České dráhy počítají s jejich prvním nasazením v provozu na vybraných spojích Praha – Bohumín a Bohumín – Praha – Františkovy Lázně, v přechodném osmivozovém řazení bez řídicího a restauračního vozu. Aktuálně probíhají kroky k předání první soupravy vyrobené konsorciem společností Siemens Mobility a Škoda Group do vlastnictví Českých drah. Celkem 180 vozů včetně řídících a restauračních bude tvořit celkem 20 devítivozových souprav s kapacitou 555 míst k sezení a nejvyšší provozní rychlostí 230 km/h, které budou představovat novou „vlajkovou loď“ dálkové flotily Českých drah. Dopravce je v následujících letech využije na nejvýznamnější mezinárodní linky do Berlína, Hamburku, Vídně nebo Budapešti.
Soupravu ComfortJet si dnes při jízdě vyzkoušeli i ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
„Nová souprava ComfortJet ukazuje, jakým kvalitativním skokem v posledních letech prochází vozidlový park našeho národního dopravce. Právě zvyšující se kvalita cestování a služeb na palubě je něco, co může dále zvýšit zájem lidí o cestování vlaky,“ říká po první jízdě v ComfortJetu ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „ComfortJet se svou maximální rychlostí 230 km/h navíc představuje moderní soupravu, kterou můžou České dráhy v budoucnosti provozovat i na úsecích vysokorychlostní železnice, jejíž příprava u nás postupuje kupředu a do budoucna díky ní ještě zlepšíme železniční spojení našich regionů a České republiky se všemi kouty Evropy.“
„Soupravy ComfortJet jsou vybavené nejmodernějšími prvky na současném evropském železničním trhu a nabízejí cestujícím nejvyšší komfort pro jejich cesty bez ohledu na to, jestli jedou za prací nebo za zábavou. Do provozu je nasadíme poprvé na vybrané spoje na lince Praha – Bohumín a následně Bohumín – Praha – Františkovy Lázně. Jednotky budou prozatím v dočasném řazení bez řídicího a restauračního vozu. Bez možnosti občerstvení ale cestující nebudou. Restaurační vůz bude k soupravám připojen a půjde o vůz klasické stavby ze stávajícího parku Českých drah. ComfortJet přitom nepomůže jen tam, kde bude přímo jezdit. V souvislosti s uvedením desítek nových vozů do provozu budeme pokračovat v postupném vyřazování starších vozů a jejich náhradou modernějšími typy s klimatizací, Wi-Fi a dalším vybavením, které budou uvolněny z linek nově provozovaných jednotkami ComfortJet,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.
Na konci léta by také mělo dojít k nasazení prvních jednotek ComfortJet v dočasném řazení na vlaky Berliner mířící do německé metropole. Postupně se ComfortJety budou objevovat na vlacích Vindobona nebo Metropolitan. Svou maximální rychlost 230 km/h budou od počátku provozu využívat například mezi Berlínem a Hamburkem a v budoucnosti ji budou moci využívat i na dalších tratích např. na nové rakouské trati Koralmbahn nebo na prvních úsecích vysokorychlostních tratí v Česku.
Dopravní podcast (159) → Kateřina Kundratová, vlaky ComfortJet (20. 7. 2023)
„Investice do kvalitního, rychlého a spolehlivého vozového parku je cesta, jak přivést na železnici nové zákazníky a nabídnout udržitelný způsob cestování. Jsem proto rád, že dnes prezentujeme první soupravu ComfortJet, která je určená pro rychlost až 230 km/h a která nabízí řadu komfortních funkcí. Cestující budou moci volně a bezbariérově procházet soupravou, navštívit restaurační oddíl s moderní kuchyní, děti zabavit v prostoru s dětským kinem nebo dobít svá elektrokola v sekci vyhrazené pro 12 jízdních kol.
Během jízdy můžou očekávat zlepšení signálu díky inovativní technologii oken, nastavitelná pohodlná sedadla, bezdrátové nabíjení mobilních telefonů v první třídě, USB zásuvky pro nabíjení elektroniky a další služby, jako je palubní informační a rezervační systém. Věřím, že svezení novými vlaky bude příjemným zážitkem. Plně se soustředíme na výrobu dalších souprav, pro které v současné době máme vyrobenou zhruba třetinu vozových skříní a které budou na koleje přicházet postupně do roku 2026,“ říká generální ředitel společnosti Siemens Mobility Roman Kokšal.
„Naše skupina je tradičním dodavatelem vlaků nejen pro českou železnici a jsme hrdí, že můžeme být součástí i dalšího výrazného milníku v historii české železnice. ComfortJety pro nás představují významné spojení dvou firem z oboru, které mohou spolupracovat a společně utvářet mobility budoucnosti a modernizovat železniční dopravu v ČR a v Evropě. Nová vozidla díky tomu můžeme označit za veskrze evropská – vznikají hned na několika místech Evropy, a stejně tak budou brázdit železnice bez ohledu na státní hranice. Co se týká aktuální výroby, tak v našem výrobním závodu v Ostravě je nyní 16 vozů v různé fázi rozpracovanosti a brzy k nám dorazí další,“ říká Tomáš Ignačák, President Regionů CZ&SK a Central East a místopředseda představenstva Škoda Group.
ComfortJet v bodech
- moderní netrakční vratná devítivozová jednotka s řídícím vozem,
- čelní řídicí vůz 1. třídy, vložený vůz 1. třídy, vložený vůz s restauračním oddílem a oddílem 2. třídy, vložený víceúčelový vůz 2. třídy (dětské kino, místa pro osoby na vozíku apod.), 4 vložené vozy 2. třídy, koncový vůz 2. třídy (oddíl pro přepravu jízdních kol),
- 99 sedadel v 1. vozové třídě, 456 sedadel ve 2. vozové třídě,
- restaurační oddíl s 18 místy k sezení a možností zakoupení teplých nebo studených pokrmů i dalšího občerstvení během cesty, s moderní kuchyní s technologií zchlazené stravy a vícemodálním konvektomatem pro její ohřev, kávovarem, výčepem piva a myčkou pro ekologické opakovatelné používání nádobí,
- velkoprostorový klimatizovaný interiér,
- tlakotěsnost celé soupravy (důležitá především při jízdách vyššími rychlostmi) chránící cestující před tlakovými rázy a tím i zaléháním v uších při průjezdu tunely nebo míjení vlakových souprav, a zároveň napomáhající vytvořit tichý a dlouhodobě čistý interiér,
- koncový vůz s možností čelního průchodu do posilových vozů,
- vnitřní bezbariérovost včetně širokých trvale otevřených mezivozových přechodů, mezi oddíly a nástupními prostory automatické posuvné dveře ovládané fotobuňkou,
- nástupní dveře ovládané tlačítky a systém selektivního odblokování nástupních dveří, který umožňuje centrální uzavření a zablokování dveří proti otevření ještě před rozjezdem vlaku a jejich odblokování po zastavení vlaku pouze na straně k nástupišti,
- ergonomická polohovatelná sedadla v 1. třídě v uspořádání 2+1 s koženým potahem a ve 2. třídě v uspořádání 2+2 s textilním potahem, místa jsou za sebou (letecké uspořádání) i proti sobě (vis-á-vis)
- sklopné stolky u míst za sebou a pevné stoly mezi sedadly v uspořádání sedel proti sobě,
- nadokenní police pro běžná zavazadla a stojany pro rozměrná zavazadla,
- individuální lampičky na čtení integrované do odkládací police na zavazadla v 1. i ve 2. třídě,
- bezdrátové nabíječky mobilních telefonů v 1. třídě,
- zásuvky 230 V a USB konektory typu C pro napájení přenosné elektroniky cestujících,
- inovativní technologie oken umožňující snazší průchod signálu mobilních telefonů do soupravy při zachování tepelně-izolačních vlastností skel, v oknech vysouvací rolety proti slunci,
- bezdrátová datová síť Wi-Fi pro internetové připojení,
- zábavní a informační palubní portál,
- elektronický audiovizuální informační systém s LCD monitory a elektronický rezervační systém,
- bezbariérové řešení pro cestování osob na vozíku zahrnující 3 místa pro vozíky, bezbariérové WC, elektrické zdvihací plošiny pro nástup/výstup osob na vozíku a zásuvky pro dobíjení akumulátorových baterií elektrických vozíků, cestující na vozíku mají k dispozici sklopné stoly,
- pro nevidomé a slabozraké osoby je vlak vybaven tlačítky v haptickém provedení a nápisy v Braillově písmu,
- dětské kino, dětská stolní hra na vyhrazených místech, sklopný pult pro přebalování kojenců, místa pro uložení kočárků,
- místa pro uložení 12 jízdních kol (včetně zásuvek po nabíjení elektrických kol) a objemných zavazadel,
- na jednom konci je jednotka vybavena tradičním UIC rozhraním, které umožňuje připojení a průchod do dalších vozů klasické stavby,
- schválení pro provoz v České republice i okolních evropských státech (Německo, Polsko, Rakousko, Slovensko, Maďarsko a Dánsko),
- protipožární systém a systém překlenutí účinku záchranné brzdy umožňující provoz ve velmi dlouhých tunelech, např. Koralmský (32,9 km), Semmeringský úpatní (27,3 km) nebo podmořský Fehmarnský (17,6 km),
- možnost provozu na vysokorychlostních tratích,
- jednotky ComfortJet budou standardně provozovány s lokomotivami Siemens Vectron s maximální rychlostí 230 km/h.
Dodání prvních moderních souprav ComfortJet je součástí rekordní obnovy vozového parku kolejových vozidel Českých drah, jež bude probíhat v průběhu letošního roku. Letos dráhy obdrží skoro 140 nových elektrických, motorových a netrakčních jednotek a elektrických lokomotiv. Když budeme počítat každý vůz a článek jednotek samostatně, je to zhruba 440 jednotlivých vozidel. Přepočteno na sedačky uvedou České dráhy do provozu víc jak 22 tisíc pohodlných míst v klimatizovaných a bezbariérových vlacích s palubní Wi-Fi a dalšími vychytávkami, které patří k cestování v 21. století.
TZ ČD