Zpožděná dodávka parciálních trolejbusů SOR TNS 12 dorazila do Jihlavy koncem roku 2023. Dotace ve výši 85 % byly uznané jako způsobilé a byly vyplacené v plné výši. Jihlava však plánuje nákup dalších šesti parciálních a šesti standardních trolejbusů. Výběrové řízení na dodavatele probíhá. Další nové vozy by měly do města dorazit v roce 2025 a 2026.
Více než o rok se zpozdila dodávka šesti parciálních trolejbusů pro Jihlavu. Smlouvu městská firma podepsala v dubnu 2021 a jeden vůz přišel na 12 mil. Kč. Dotace pak byla přislíbena ve výši 85 %. Zajistit nové trolejbusy mělo původně sdružení Tram For Envi a Bogdan Motors. Ukrajinský podnik měl dodat karoserie, ale kvůli situaci na Ukrajině převzal zadání domácí výrobce SOR Libchavy. Dodavatelem elektrické výzbroje byl pražský Cegelec.
Městská firma měla kvůli zpoždění dodávky obavy, že o část dotací přijde. „Řídící orgán Integrovaného regionálního operačního programu dokončil administrativní ověření závěrečné žádosti o platbu a schválil veškeré výdaje na pořízení trolejbusů (ve výši 71,5 mil. Kč) jako způsobilé. Dotace ve výši 85 % ze způsobilých nákladů byla DPMJ vyplacena v plné výši koncem února,“ uvedlo město. Podle smlouvy měly trolejbusy dorazit už v červnu 2022.
Všechny vozy nakonec vyjely do ulic koncem loňského roku. „Vozy jsou převzaté a postupně se zařazují do provozu s cestujícími, celkově již v Jihlavě najezdily okolo 33 000 km. Ohledně smluvní sankce postupujeme v souladu s uzavřenou kupní smlouvou,“ uvedl Radim Rovner, předseda představenstva DPMJ. Přesnou částku sankce ale nesdělil.
Cestující nové trolejbusy poznají snadno: písmeno označující linku na venkovním displeji má zelenou barvu. DPMJ má k dispozici celkem 79 vozidel, z nichž je 39 trolejbusů. Z tohoto počtu je (včetně nových) 13 trolejbusů parciálních. Ty mohou díky využití bateriového pohonu jezdit i do úseků, ve kterých není trolejové vedení. Jihlava ale s objednáváním nových vozů nekončí.
Další dodávka s lepšími parametry
„V roce 2025 se počítá s dodávkou dalších šesti parciálních a šesti standardních trolejbusů. Aktuálně je výběrové řízení ve fázi hodnocení nabídek. Tři další parciální trolejbusy by měly do Jihlavy přijít také v roce 2026. Nejnovější šestice parciálních trolejbusů má oproti původní generaci řadu vylepšení. Mají asi o 25 % delší dojezd na trakční baterii a vejde se do nich deset cestujících navíc oproti předchozí generaci,“ řekl Rovner.
Na nových 15 trolejbusů počítá DPMJ opět s dotací ve výši 70 % způsobilých výdajů. Letos Jihlava očekává také nový 10,5 metrový autobus Iveco Urbanway, který bude sloužit zejména cestujícím z příměstských oblastí. Midibusy Rošero už pomalu dosluhují a nevyhovují bohužel ani svojí nízkou kapacitou. I proto je namístě další obnova.
úvodní foto: město Jihlava