Hannover: 50 let v zelené

Před 50 lety, 15. února 1974, se společnost ÜSTRA rozhodla pro změnu ve vzhledu lehkých kolejových vozidel a zvolila novou zelenou barvu. Tento krok, inspirovaný návrhem designéra Herberta Lindingera, měl zásadní dopad na vizuální identitu veřejné dopravy v Hannoveru. Zelená barva, která se stala ikonickým symbolem města, sjednotila vzhled tramvají, autobusů, zastávek a dalších prvků městské dopravy.

Už je to 50 let od doby, kdy společnost ÜSTRA rozhodla o novém barevném provedení svých lehkých kolejových vozidel. Jasně zelená barva se brzy stala charakteristickým znakem společnosti. Vše začalo dopisem profesora designu Herberta Lindingera starostovi Hannoveru, kterým upozornil na nevýrazný vzhled hannoverských tramvají a autobusů a vymyslel řešení, které by městské krajině vlilo do žil trochu života.

Dvojice vozů TW 3000 na lince 4 přijíždí do zastávky Herrenhäuser Gärten (5. 10. 2019)

Lindinger navrhl, že změna barvy tramvají a autobusů na májovou zeleň by městu prospěla více než jiné barvy používané v Německu. O 15 měsíců později byl Lindinger pozván do Hannoveru a při večeři s městskými činiteli mu bylo nabídnuto, aby se podílel na designu nových vozů stadtbahnu, které nahradí červenobílé prototypy. Jeho úkolem byl také design prostorů pro řidiče a cestující.

V lednu 1974 se společnost ÜSTRA rozhodla zkušebně natřít jedno vozidlo novou zelenou barvou. Po úspěšné prezentaci bylo rozhodnuto, že všechny nová vozy budou zelené. Lindinger musel najít přesnou definici této barvy, která by byla stálá a snadno reprodukovatelná. To v té době nebylo snadné. K mání byl pouze vzorník barev RAL s přibližně 100 přesně definovanými barvami, jako je poštovní žluť nebo hasičská červeň. Zvolená žlutozelená neexistovala. Nakonec našel Lindiger inspiraci v „signální zelené“ automobilky Opel.

První zelené vozidlo ÜSTRA vzbudilo v prosinci 1974 velkou pozornost. Zelená barva se postupně stala symbolem společnosti a byla použita na autobusy, přístřešky, tiskoviny i firemní identitu. Popularita této barvy vedla k tomu, že ji všechny nové prvky navržené Lindingerovým týmem hrdě nesly.

Dnes je zelená barva ÜSTRA pevně zakořeněna v městské krajině Hannoveru. Zůstává klíčovým prvkem místní dopravy, protože se dodnes lakuje dvousložkovou barvou podle původní receptury, označované jako ÜSTRA Green. I po desítkách let je tahle křiklavá barva stále ikonická a dokonale charakterizuje město Hannover.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.