První bateriové vlaky dodá Českým drahám česká Škoda Group

České dráhy a domácí firma Škoda Group uzavřely v uplynulých dnech kontrakt na dodání prvních duálních elektricko-bateriových vlaků určených pro českou železnici. Celkem 15 nových vlaků bude jezdit na tratích Moravskoslezského kraje. Výrobce byl vybrán v otevřeném tendru.

Díky spolupráci s regiony jsou České dráhy lídrem v inovacích regionální železniční dopravy. Spolupráce s Moravskoslezským krajem nám umožnila stát se prvním dopravcem v Česku, který objednal a nasadí do provozu duální elektrické jednotky, které jsou poháněné elektřinou buď z trakčního vedení anebo z trakční baterie. Nasazení duálních vlaků snižuje emise uhlíkových plynů při provozu na neelektrizovaných tratích a umožňuje nabídnout občanům více přímých spojení, která kombinují jízdu například na hlavních elektrizovaných tratích a vedlejších tratích bez elektrizace,“ říká k přednostem nových vlaků Michal Krapinec, předseda představenstva a generální ředitel Českých drah.

Nové duální jednotky nabídnou cestujícím veškerý komfort, který je u našich moderních vlaků běžný. Půjde o bezbariérová, nízkopodlažní vozidla s klimatizovanými oddíly pro 150 sedících cestujících. Cestující budou mít k dispozici také oddíl 1. třídy, prostor pro přepravu osob na vozíku, místa pro kočárky a jízdní kola. Vybavena budou moderním audiovizuálním informačním systémem, elektrickými zásuvkami a USB pro napájení drobné cestovní elektroniky cestujících a samozřejmostí bude palubní Wi-Fi síť. Také počítáme s chystanou konverzí na železničních tratích, proto budou jednotky vybaveny pro provoz jak pod soustavou 3 kV DC, tak 25 kV 50 Hz AC. Samozřejmostí je vybavení moderním vlakovým zabezpečovačem a radiokomunikací ETCS a GSM-R,“ přibližuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu, vybavení nových vlaků.

Uzavření kontraktu je znamením, že České dráhy zůstávají nadále silným a spolehlivým obchodním partnerem Moravskoslezského kraje. Věřím, že se drahám podaří nabídnout efektivní a profesionální spolupráci i do budoucna. Regionální doprava v našem kraji prochází od prosince loňského roku proměnou, na kolejích začínáme vidět stále více moderních vozů. Nasazení jednotek BEMU můžeme považovat za další velký krok směrem ke kvalitnějšímu a modernějšímu cestování u nás,” řekl hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Podle krajského dopravního náměstka hejtmana Radka Podstawky je dalším benefitem, které nové jednotky nabídnou, kromě komfortu také hledisko ekologie. V Moravskoslezském kraji podporujeme čistou mobilitu dlouhodobě. Elektrické jednotky jsou vůči životnímu prostředí výrazně šetrnější. Proto je žádoucí, aby na kolejích v našem kraji takových vozů přibývalo. Elektrizace tratí je v oblasti dopravy jednou z našich hlavních priorit. Tuto proměnu jistě ocení i cestující, cestování bude pohodlnější, efektivnější i bezpečnější,” řekl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.

Téměř 100 let zpět jsme vyrobili první elektrickou lokomotivu, před devíti lety první tramvaj na baterie, vyrábíme trolejbusy a elektrobusy s bateriemi a dnes máme před sebou výrazný posun této technologie, kdy budeme vyrábět vlaky na baterie. Je to pro nás velký úspěch a jsme rádi, že můžeme být společně s Českými drahami inovátory české železnice. Bateriová řešení jsme již využili v řadě projektů, ale u vlaků má tento projekt řadu specifik a klíčová je pro nás v tomto ohledu zejména bezpečnost, a proto využíváme bateriových systémů typu LTO. Úspěch na domácím trhu a domácí reference jsou pro nás klíčové, a navíc může pomoci i celému českému průmyslu v rámci exportních zakázek,“ popisuje Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva a President Regionů CZ&SK a Central East ve Škoda Group.

Výrobce má zhruba polovinu nových jednotek dodat nejpozději do 29 měsíců od podpisu kontraktu a další pak v následujících měsících. Nejméně 7 vlaků tak bude k dispozici nejpozději v listopadu 2026. To je umožní nasadit v rámci platné smlouvy s Moravskoslezským krajem v přechodném roce, se kterým smlouva počítá např. pokud by došlo k prodloužení výběrového řízení. Jeho délku nemůže dopravce zásadně ovlivnit, protože se musí řídit zákonnými lhůtami a dalšími procesními pravidly.

Hodnota kontraktu za dodání všech 15 dvouvozových jednotek, za sady vybraných komponentů výměnného systému, např. kompletní podvozky na jednotku, školení personálu a zajištění servisu na dobu až 15 let je 3,5 miliardy Kč. Z uvedené částky připadá zhruba jedna čtvrtina na údržbu a sadu náhradních dílů výměnného systému.

Elektrické jednotky umožní zavedení přímých vlaků bez přestupu z krajské metropole Ostravy do nejrůznějších míst kraje, kam nevedou elektrizované tratě, jako jsou např. Krnov, Nový Jičín nebo Budišov nad Budišovkou. Na elektrizovaných tratích budou napájeny přímo z trakčního vedení a budou na nich dobíjeny také trakční baterie. Jejich dobíjení bude možné také při rekuperaci na neelektrizovaných tratích např. při jízdě po spádu nebo při brzdění do stanic a zastávek.

Tratě, které budou obsluhované duálními jednotkami:

  • Ostrava – Opava – Krnov;
  • Ostrava – Suchdol nad Odrou – Nový Jičín (hlavně pracovní dny);
  • Ostrava – Budišov nad Budišovkou (víkendy);
  • Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek a zpět, po rekonstrukci tratě 323 okružní linka Ostrava – Český Těšín – Frýdek-Místek – Ostrava;

Základní technické parametry

  • Počet vozů: 2
  • Délka jednotky 52 900 mm
  • Šířka skříně 2 820 mm
  • Výška vozu 4 260 mm
  • Počet vozů: 2
  • Počet sedadel (z toho 1. třída): 150 (8)
  • Celkový počet cestujících: 323
  • Trvalý výkon: 4 × 340 = 1 360 kW
  • Maximální rychlost: 160 km/h v trolejovém režimu 120 km/h v bateriovém režimu
  • Jmenovité napětí troleje: 3 kV DC/ 25 kV 50Hz AC
  • Alternativní pohon: elektrický z baterie
  • Minimální délka dojezdu na baterii: 80 km
  • Měrný výkon v bateriovém režimu: 10,9 kW/t
  • Zabezpečení: ETCS L2 BL3 + zabezpečovač třídy B

TZ ČD