Z důvodu minimální a stále klesající poptávky cestujících skončí k 26. červenci 2024 po více než 30 letech provoz speciální autobusové linky H1 v aktuální trase Náměstí Republiky – Chodov. Náhradou bude možné využít bezbariérové spoje Pražské integrované dopravy, které jsou dnes už čím dál větší samozřejmostí při cestování nejen po Praze.
Držitelé průkazů ZTP a ZTP/P si mohou objednat také přepravu mikrobusy Bezba dopravy, jejichž počet byl spolu s ukončením provozu linky H1 navýšen a byla vyčleněna dvě vozidla, na něž se objednávky budou přijímat až od 12:00 předchozího dne nebo na poslední chvíli v konkrétní den. Od srpna 2024 bude službu Bezba dopravy zajišťovat už 43 vozidel.
Objednávat je možné na telefonním čísle 234 704 572 nebo e-mailem na bezbadoprava@ropid.cz.
Speciální linky pro tělesně postižené vznikly na počátku 90. let jako pomoc pro bezbariérový pohyb po Praze v době, kdy nejezdily žádné nízkopodlažní tramvaje ani autobusy a bezbariérově přístupných stanic metra bylo minimum. První linka v trase Náměstí Republiky – Bryksova (tehdy ještě bez označení, později označená jako I1, nyní H1) vyjela v roce 1992. Později byla prodloužena kolem Jedličkova ústavu až do zastávky Petýrkova na Jižním Městě. Další linka (I3) byla zavedena v roce 1998 v trase Sídliště Řepy – Florenc – Kobylisy. V roce 2010 byla zavedena třetí, mikrobusová, linka (I2) v trase Jiřího z Poděbrad – Centrum Zahradní Město, která byla krátce poté prodloužena přes Florenc až na Jihozápadní Město a nahradila dosavadní linku I3. Linka I2 (v průběhu přeznačena na H2) byla v roce 2011 zkrácena do trasy Florenc – Centrum Zahradní Město a v roce 2012 byla zrušena úplně. Místo jejího západního úseku byla v roce 2013 opět zavedena linka H3 v trase Florenc – Sídliště Stodůlky a v roce 2015 byla v souvislosti s prodloužením metra do Motola zrušena. Od té doby zůstává pouze první linka H1, od roku 2019 zkrácená do trasy Náměstí Republiky – Chodov.
Na speciálních linkách provozoval Dopravní podnik hl. m. Prahy nejdříve speciálně upravené autobusy Karosa se zdvihací plošinou, následně byly pořízeny nízkopodlažní autobusy Iveco Crossway LE s rozšířenou plochou pro invalidní vozíky a kočárky. Linku I2 (později H2) provozoval nejdříve dopravce Societa s mikrobusy, následně About Me s nízkopodlažními midibusy.
TZ ROPID