Železniční linka S61, která má přepravovat cestující mezi Roztokami u Prahy, Hostivaří a dále Vršovicemi a Běchovicemi, čelí problémům. Zastávky na trase nebudou dokončeny včas. Proto hlavní město Praha přistupuje k alternativnímu řešení.
V roce 2021 realizovalo hlavní město Praha výběrové řízení na veřejnou zakázku týkající se dopravní obsluhy železničními linkami S49 a S61. Ta zahrnovala výběr dodavatele pro přepravu cestujících na linkách, které spojují Roztoky u Prahy s Prahou-Hostivař a Prahu-Vršovice s Prahou-Běchovicemi. Výběrové řízení vyhrála společnost RegioJet, která v prosinci 2021 uzavřela smlouvu na 15 let. Zastávky na plánované trase ale nebudou včas.
Nyní hl. m. Praha řeší, jak se s tím vypořádat. Chybí zastávky Hostavice, Jahodnice, Kyje-Jiráskova čtvrť a Depo Hostivař. Praha proto navrhla dočasnou změnu trasy linky S61, která má vést přes hlavní nádraží a Libeň místo přes Zahradní Město. Tato změna má zajistit dostatečnou vytíženost vlaků, přičemž smlouva s RegioJet úpravu provozní koncepce umožňuje.
Současně bylo rozhodnuto o prodloužení linky S61 ze stanice Praha-Běchovice do Úval, aby byla zajištěna lepší dopravní obslužnost. Tento krok je podpořen schválenými strategickými materiály hl. m. Prahy a náklady na prodloužení budou rozděleny mezi Prahu a Středočeský kraj. Linka S61 bude v pracovní dnech omezena na trasu mezi hlavním nádražím a Běchovicemi, aby se minimalizovaly kolize s jinými vlaky. O víkendech pojede v celé trase Vršovice – Úvaly v intervalu 60 minut.
Celkové náklady na prodloužení linky S61 a úpravu provozní koncepce, včetně nákladů pro Středočeský kraj, činí přibližně 26 milionů Kč ročně. Tyto náklady budou zahrnuty do rozpočtu hlavního města Prahy pro rok 2024 a budou financovány z různých zdrojů, včetně vrácených prostředků od autobusových dopravců. Po schválení změn bude kompenzace pro rok 2025 zahrnuta do požadavků na zajištění dopravní obslužnosti.