Tunel na Faerských ostrovech je dílem českých stavbařů

Čeští stavbaři prorazili ve druhé polovině července silniční tunel na nejjižnějším Faerském ostrově Sudurøy. Tunel o délce 1,2 km nyní propojuje vesnice Fámjin a Øroðvíkar a nahradí tak původní horskou cestu, která je zvláště v zimních měsících téměř neprůjezdná.

Společnost Metrostav Norge realizovala projekt Fámjimstunnilin jako svou první zakázku na Faerských ostrovech v roli subdodavatele faerské stavební společnosti J&K Petersen. Investorem je společnost Landsverk, faerská obdoba českého ŘSD. Stavbaři si během prorážky museli poradit s komplikovanými geologickými podmínkami a mimo jiné zvládli i drsné podmínky v podobě sněhových kalamit nebo vichřice, kdy síla větru dosahovala rychlosti 90 km/hod s nárazy až 200 km/hod. Ostatně nepříznivé povětrnostní podmínky byly hlavním důvodem výstavby tunelu, místním obyvatelům se po dostavbě život na ostrově značně zkvalitní.

„Myslím, že se s naším týmem shodneme na tom, že tato stavba byla jedno velké dobrodružství. Nová země s novými specifickými podmínkami, kterým jsme se museli jen přizpůsobit, nic jiného nám totiž nezbývalo. Pro mnohé z nás to zdaleka nebyl první projekt, zvládli jsme během kariéry výzvy různého typu, avšak tento projekt byl jedením z nejnáročnějších po všech stránkách. Zažili jsme zde spoustu těžkých, ale i těch dobrých chvil, které nakonec vyvážily drsné prostředí. A i když nebyla stavba technicky, logisticky ani samotnými přírodními podmínkami jednoduchá, postavili jsme se k tomu čelem a stavbu úspěšně dokončili. A za to patří obrovské poděkování celému týmu a všem, kdo se na stavbě jakkoliv podílel,“ řekl Anton Vido, vedoucí projektu ze společnosti Metrostav Norge.

Ražby tunelu probíhaly od října 2022 skandinávskou metodou Drill and Blast, se kterou mají čeští pracovníci bohaté zkušenosti z výstavby tunelů ve Finsku, Norsku i na Islandu. Celkový objem výrubu činil 82 000 m³ a složen byl především z bazaltu. Nový silniční tunel má šířku 8,5 m a profil 65 m². Naváže na něj silnice směrem k Øroðvíku a 400 m směrem k Fámjinu. Původní ražby byly plánovány na 33 týdnů, díky dvěma závalům se však o 31 týdnů protáhly.

TZ Metrostav