Lucemburk spustil provoz nového úseku tramvajové trati T1

Fáze D prodloužení tramvajové trati v Lucemburku se dočkala slavnostního otevření. Od začátku července cestující dojedou tramvají až na Stadion, který se má do budoucna stát významným přestupním uzlem. Stávající tramvajová trať se kromě toho dočká začátkem příštího roku i severního rozšíření.

Začátkem července otevřela starostka města Lucemburk Lydie Polferová společně s představiteli společnosti Luxtram nový úsek tramvajové trati T1. Tento úsek prodlužuje trasu z Lycée Bouneweg v Bonnevoie na jih ke Stadionu v Gasperichu. Nová trasa o délce 3,7 km zahrnuje pět nových zastávek: Scillas, Howald Gare, Lycée Vauban, Waassertuerm a Stadion. Zastávky Howald Gare a Stadion mají být do budoucna významnými přestupními uzly, které umožní snadný přestup mezi tramvajovou, železniční a autobusovou dopravou.

„Prodloužení přináší několik nových zajímavých změn pro cestující,“ uvedl Helge Dorstewitz, který ve stejný den převzal vedení společnosti Luxtram. „Nyní je přestupování mezi jednotlivými druhy dopravy mnohem snazší. Luxtram již nyní přepravuje 110 000 cestujících denně a očekává se, že se toto číslo ještě výrazně zvýší.“ Pro zajištění provozu prodloužené trati přijal dopravce dalších 15 řidičů a pracovníky údržby.

Tramvajová linka T1 nyní obsluhuje úsek z Lycée Bouneweg na Stadion v Cloche d’Or s frekvencí 8 minut během dne, zatímco úsek Luxexpo – Lycée Bouneweg (původní úsek) má frekvenci 3,5 až 4 minuty během dne. Nová konečná stanice představuje přestupní uzel s autobusovou dopravou a v říjnu zde bude otevřeno parkoviště Park and Ride.

„Návštěvu Lucemburku doporučuji každému, kdy by chtěl vidět jeden z nejmodernějších tramvajových provozu v Evropě, včetně jízdy pro trolejí,“ láká Ondřej Matěj Hrubeš, dopravní publicista.

Další rozšiřování trati je v plném proudu. Na fázi E, což je je severní prodloužení z výstaviště Luxexpo na letiště Findel, probíhá pokládka kolejí. Nový úsek bude mít 3,9 km a otevření je naplánované na začátek příštího roku. Zároveň probíhají studie meziměstské rychlodráhy spojující Stadion s Leudelange, která by měla být otevřena do roku 2028.

Foto: Ondřej Matěj Hrubeš, říjen 2022

Lucemburk, foto: Ondřej Matěj Hrubeš, říjen 2022
Lucemburk, foto: Ondřej Matěj Hrubeš, říjen 2022
Lucemburk, foto: Ondřej Matěj Hrubeš, říjen 2022

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.