V Česku roste poptávka po bikesharingu. Lime proto vychází vstříc hlavně pravidelným místním jezdcům a mění cenovou politiku předplatného, aby zvýšil dostupnost služby. Zvýhodní především krátké jízdy do 12 minut. Přibližuje se tak platformám, kde kratší jízdy dotuje přímo město, aby měli obyvatelé více možností využívat pohodlnou nízkoemisní dopravu.
Už od pandemie zažívá Česko cyklistickou renesanci. Dlouhodobě roste poptávka i po sdílené mikromobilitě – bikesharingu. Jen v loňském roce podle dat společnosti Lime vzrostl zájem o využívání jejích sdílených elektrokol a koloběžek o 25 %. Zejména je to vidět v letních měsících, kdy se na koloběžce nebo kole Lime sveze okolo 80 000 unikátních uživatelů měsíčně, obyvatelé českých měst je ale využívají celoročně. Bikesharingové služby nabízí uživatelům nízkoemisní pohodlnou přepravu po městě, která ještě posiluje efektivitu hromadné dopravy. Obyvatelé města, kteří nejezdí, zase těží z odlehčení automobilového provozu – jen Lime od začátku svého působení v Praze ušetřil přes 800 tisíc jízd autem, přičemž u ostatních platforem lze předpokládat podobný počet.
Kratší jízdy vykrývají slepá místa v MHD
Největším benefitem jsou krátké pravidelné jízdy – ty umožňují přepravit se pohodlněji a rychleji než autem a skvěle doplňují systém MHD. Města si tento benefit uvědomují – někteří provozovatelé bikesharingu v Česku dosáhli dohody s městy, kde fungují, že právě krátké jízdy budou financovány z městských rozpočtů nebo z rozpočtů přidružených organizací. Lime se proto nyní rozhodl učinit krátké jízdy ještě dostupnějšími, aby vyšel vstříc pravidelným uživatelům.
„Jste přesně na půli cesty mezi dvěma zastávkami a potřebujete se rychle dostat na schůzku – v tu chvíli je bikesharing to nejlepší řešení. Snížili jsme proto ceny předplatného tak, že s Lime nyní můžete v Praze jet prvních 12 minut za cenu srovnatelnou s lístkem v MHD, jejíž efektivitu chceme bikesharigem ještě více posílit,“ říká Ondřej Široký, provozní ředitel Lime. „A protože jedete na elektrokoloběžce nebo elektrokole, přijedete upravení, i když je venku teplo, což činí tento způsob dopravy přijatelný i pro uživatele, kteří by třeba nemohli použít klasické kolo.“
Větší propojení s potřebami jezdců i městskou samosprávou
„Snižujeme cenu za jízdu, protože víme, že právě cena je jednou z bariér pro intenzivnější využívání bikesharingu. Díky předplatnému navíc můžeme odpustit jezdcům poplatek za odemčení. Tímto přístupem chceme zbořit bariéru pro krátkou vyjížďku, která nejvíce využívá potenciál bikesharingu,“ říká Ondřej Široký.
Právě mechanismus odpuštění poplatku za odemčení podporuje větší využívání služby místními jezdci. Od konce loňského roku míra zastoupení jízd v rámci předplatného setrvale roste. S novým ceníkem se tak jezdec v hlavním městě dokáže dostat až na 2,33 Kč za minutu jízdy a mimo Prahu dokonce na 1,66 Kč, a to u předplatného s nejvyšším počtem předplacených minut, které mohou jezdci využívat celý měsíc. Průměrná jízda na koloběžce podle dat Lime přitom trvá 10 minut – pravidelného jezdce tak vyjde srovnatelně, jako kdyby na stejnou jízdu kupoval půlhodinovou jízdenku do MHD.
„Chceme, aby s Lime jezdili obyvatelé pravidelně – v tu chvíli je služba městu nejprospěšnější. Dlouhodobě proto usilujeme o snížení ceny za jízdu na takovou úroveň, aby dávalo smysl pravidelně využívat Lime společně s MHD. Zlevnění předplatného vnímáme jako krok správným směrem. Věříme, že se v budoucnu podaří zapojit i do systému MHD,“ říká Ondřej Široký. „O větší provázání s městem usilujeme i na regulatorní rovině – v současnosti jednáme o smlouvě s TSK, která stanoví jednotná pravidla pro bikesharingové platformy v Praze. Má za cíl především sjednotit pravidla pro parkování, aby mohla služba ještě lépe sloužit nejen uživatelům, ale i ostatním obyvatelům města.“
TZ Lime