V rámci jednání o jednotných pravidlech pro bikesharing v Praze se Lime domluvil s TSK Praha na poskytování analytických dat. Díky přesným údajům o jízdách a parkování strojů Lime tak úředníci a TSK získají detailní přehled o tom, kudy pražští cyklisté na vlastních i sdílených kolech a koloběžkách jezdí a kde chtějí parkovat. To je klíčové pro plánování nových cyklopruhů a cyklostezek pro obyvatele Prahy tak, aby byly veřejné prostředky vynaloženy maximálně efektivně. Dle zkušeností společnosti Ride Report, která spolupráci zaštiťuje, tak přibyde cyklistů, čímž se uleví městské dopravě, a ubyde špatného parkování.
Dlouhodobě roste zájem o využívání mikromobility v hlavním městě – jak té sdílené, tak kol a koloběžek soukromých uživatelů. Podle dat společnosti Lime využije jejich sdílené stroje v nejsilnějších letních měsících až 80 000 unikátních uživatelů – celkový počet jezdců v Praze je tak vzhledem k ostatním platformám, a hlavně soukromým majitelům kol a koloběžek násobně vyšší. Podle analýzy Městem na kole vzrostla cyklistická doprava v Praze mezi roky 2019 a 2023 o 82 %. V roce 2023 pak meziročně objem cyklistické dopravy vzrostl o 10 %. Automatické snímače umístěné na exponovaných místech ve městě napočítaly v roce 2022 přes 5,5 milionu jízd.
Pražská dopravní infrastruktura ovšem s rozmachem cyklistiky obtížně drží krok. Přitom ze studií Magistrátu hlavního města Prahy vyplývá, že jízda po ulicích s cyklistickými opatřeními je jednoznačně bezpečnější – cyklostezka zvyšuje bezpečnost až 4krát, cyklopruh 1,4krát a i obyčejný piktokoridor 1,3krát. Praha proto pracuje na zlepšení infrastruktury. Jen prostřednictvím Technické správy komunikací mají v letošním roce proběhnout investice ve výši celkem 137 milionů korun, další akce mají realizovat městské části z přidělených dotací. Lime nyní poskytne Praze unikátní data o jízdách, aby přiložil ruku k dílu a svým know-how přispěl ke zlepšení dopravní infrastruktury. Vlastníci kol a koloběžek se totiž po Praze pohybují v zásadě po stejných trasách jako uživatelé bikesharingu.
„Abychom dokázali zajistit, že počet našich koloběžek a kol reaguje na aktuální poptávku, analyzujeme data o jízdách a parkování. Máme díky tomu přehled o tom, kudy a kdy se nejčastěji jezdí a kde naši uživatelé nejčastěji parkují. Chceme se ale podílet i na rozvoji cyklistické infrastruktury. Pražané se s námi dělí o prostor, ve kterém jim bikesharing poskytujeme, a my se zase rádi podělíme s Prahou o data, aby byla infrastruktura co nejlepší pro všechny obyvatele – jezdce i nejezdce,“ říká Lucie Krahulcová, manažerka pro veřejnou politiku společnosti Lime pro CEE. „Už v minulosti jsme spolu s ostatními bikesharingovými platformami poskytli IPR data o jízdách, aby město vidělo, jak služby využívají místní a turisté. Nyní dáme prostřednictvím platformy Ride Report městu data, díky kterým budou investice do dopravní infrastruktury co nejefektivnější. Víme, kde namalovat cyklopruh, na kterém budou lidé opravdu jezdit.“
Některé městské části již nyní s poskytovateli bikesharingu spolupracují a společně s nimi vytipovávají ta nejvhodnější místa pro parkování. Například Praha 2, která zavedla systém parkování v dopravních stínech před a za přechody, díky tomu razantně snížila počet špatně zaparkovaných strojů. Uživatelé bikesharingu vědí, kde parkovací místo hledat, a nemají tak důvod parkovat na nevhodných místech, kde by jim navíc hrozila pokuta.
„Informace o pohybu cyklistů a cyklistek po Praze jsou pro nás klíčovým datovým zdrojem při plánování a rozvoji nové cyklistické infrastruktury. Pokud město zná, kudy se lidé na kolech a koloběžkách nejčastěji pohybují, může skutečně efektivně a hospodárně rozvíjet cyklistickou infrastrukturu tam, kde to je nejvíce potřeba,“ vysvětluje Bára Soukupová, zastupitelka hl. m. Prahy a předsedkyně Komise RHMP pro cyklodopravu. „Z kvalitní cykloinfrastruktury nemají užitek jen dojíždějící na kolech, ale paradoxně i řidiči a pěší. Konkurenceschopná, dostatečně rychlá a bezpečná cyklistická infrastruktura znamená úbytek některých aut ze silnic, a tím pomáhá snižovat jejich současné přetížení. Důležitý je i faktor bezpečnosti – oddělená cykloinfrastruktura minimalizuje počet konfliktních míst a možných střetů jak s auty, tak s chodci. Proto rozvoj infrastruktury vnímáme jako důležitou investici pro všechny obyvatele i návštěvníky Prahy.“
Poskytování dat o jízdách brzy doplní i nová smlouva s TSK, kterou nyní projednávají provozovatelé bikesharingu a městské organizační struktury. Smlouva má za cíl stanovit jednotná pravidla pro všechny provozovatele bikesharingu a dát TSK pravomoci k jejich vymáhání – tím by mělo dojít k vymýcení problémů se špatným parkováním strojů a maximálnímu využití potenciálu bikesharingu jako plnohodnotné součásti městské dopravy.
TZ Lime