Barevný Černý Most – velkoplošné fotografie džungle, motýlů a brouků zpestří čekání na autobus

Terminál Černý Most je jedním z nejvýznamnějších dopravních uzlů v Praze, přes který každý den projdou desetitisíce lidí. V rámci jeho revitalizace a nápravy neutěšeného stavu došlo v poslední době k opravě fasád a zastřešení, byly doplněny elektronické odjezdové panely, vyměněno osvětlení i lavičky a výrazně byla navýšena také intenzita úklidu. Nyní přicházíme s uměleckou instalací velkoplošných fotografií s tématikou magické zahrady s cílem zpříjemnit cestujícím čekání na autobus a také zabránit častému vandalismu ve formě graffiti. Nyní nově zdobí 7 ploch u jednotlivých nástupišť umělecké fotografie rostlin, motýlů a brouků.

Hlavním motivem výtvarného pojetí velkoplošné grafiky je vytvořit takzvaně „Jiný svět“, něco jako je tajemná zahrada, Alice in Wonderland – svět za zrcadlem. „Chtěli jsme vytvořit vizuální hru a pomyslně rozbít šedé betonové plochy lákající ke graffiti fotografiemi s tematikou snové, magické zahrady konkrétních přírodních i abstraktních tvarů. Když stojíte proti zdi, máte pocit, že vás pohltí, že se stanete její součástí a můžete do ní vstoupit,“ říká autorka fotografií i celého konceptu Štěpánka Stein, která ve své tvorbě zejména pracuje s módní a portrétní fotografií na hranici se stylizovaným dokumentem. Zároveň je také autorkou vizuální podoby kampaně Můj čas, kterou jsme veřejnosti představili v loňském roce.

Fotografie jsou doplněny pomyslnou konverzací, kterou si píšou lidé, když se vydávají na své cesty, vrací se domů nebo čekají na své blízké. Jejich cílem je pobavit i přimět lidi zamyslet se nad smyslem svých každodenních cest.

„Součástí projektu bylo fotografování v Botanické zahradě v Troji ve skleníku Fata Morgana, kde jsme fotografovali jednotlivé květiny formou ateliérových zátiší s přesahem do fantazie, současně jsou na několika stěnách použity ateliérové fotografie motýlů a lučního hmyzu,“ dodává Štěpánka Stein.

„Černý Most je příkladem úspěšné humanizace léta zanedbávaných pražských dopravních terminálů. Díky spolupráci ROPID a TSK se postupně daří proměnit tento nevzhledný betonový kolos v místo, kde se lidé nemusí při čekání na autobus bát. Stává se tak důstojnější vstupní branou do metropole ze severního a východního směru,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek pražského primátora a radní pro oblast dopravy.

Realizační tým

  • Štěpánka Stein: fotografie
  • Vendy Mlejnská: art director, fotografie, autor textů
  • Jakub Novotný: grafický design
  • Michal Redek (Wall-ink): velkoplošný tisk

Technické zpracování

Pro aplikaci fotografií byla použita metoda přímého vertikálního tisku. „Ta umožňuje tisknout jakýkoli design na vertikální plochy ve vysokém rozlišení. Umožňuje také tisk fotografií s vysokou stálostí barev. Použitá technika zachová strukturu a vlastnosti podkladu. Metoda tisku je zároveň šetrná k životnímu prostředí, jediným materiálem je ekologický inkoust, který se dávkuje jen v nejnutnějším množství,“ dodává Michal Redek z firmy Wall-ink, která má za sebou podobné realizace v pražských podchodech na Fügnerově náměstí, Vychovatelně nebo u metra Jinonice. 

Další proměna Černého Mostu

„V rámci pokračující humanizace dopravního terminálu Černý Most počítáme ještě v letošním roce s vybudováním nového místa pro přecházení mezi jednotlivými nástupními ostrovy a také s výměnou nevzhledného kovového zábradlí na betonových blocích,“ říká Petr Tomčík, ředitel organizace ROPID, která má tento terminál a jeho humanizaci na starosti. S projektem Barevný Černý Most chceme dál pokračovat formou barevné proměny zbylých šedých ploch a také dlouhé reliéfní stěny podél pojížděné plochy naproti jednotlivým nástupištím linek MHD. Barevnou grafiku bychom také rádi doplnili živými odolnými a nenáročnými rostlinami na vrchní hraně jednotlivých mostních lávek.

TZ ROPID