Financování na plánování projektu RegioTram Cáchy schváleno

Projekt regionální tramvaje v Cáchách se dočkal přiklepnutí prvních finančních prostředků. Dlouhodobě vytížené trase má ulevit RegioTram, který spojí Cáchy se severním regionem a Baesweilerem. Tramvajová trať má měřit okolo 20 km a výstavba se plánuje do 15 let. Celkové náklady se vyšplhají k 330 milionům eur.

Spolková a zemská vláda přidělily po dlouhém zvažování 5,5 milionů eur na pokračování plánování projektu výstavby tramvajové trati z Cách na sever. Za přibližně 10 až 15 let by se tak cestující mohli dočkat meziměstského spojení RegioTram až do Baesweileru.

V současné době je na trase denně uskutečněno okolo 70 000 jízd do zaměstnání. Velmi vytížené a často beznadějně ucpané spojnici má ulevit plánovaná tramvajová doprava. Projekt počítá s 20km tratí vedoucí z cášského Hauptbahnhof přes centrum města do Alsdorfu a dále do Baesweileru, s 6,5kilometrovou odbočkou z Würselenu na letiště v Merzbrücku. Spoje by jezdily v intervalu 15 minut na každé trati, přičemž na hlavním úseku Cáchy – Würselen by jezdilo osm tramvají za hodinu.

„Regiotram je nejdůležitějším dopravním projektem pro klimaticky neutrální mobilitu v regionu Cách a klíčovou součástí strukturálních změn. Chtěl bych poděkovat všem, kteří se zasloužili o to, že se nyní konečně může začít s plánováním,“ říká Oliver Krischer, ministr životního prostředí, ochrany přírody a dopravy Severního Porýní-Vestfálska.

Náklady uhradí ze 70 % spolková vláda, spolková země Severní Porýní-Vestfálsko přispěje 20 %. O zbývajících deset procent se podělí region StädteRegion a město Cáchy. Celkové náklady na výstavbu se očekávají ve výši přibližně 330 milionů eur, přičemž infrastruktura má být financována prostřednictvím zákona o financování komunální dopravy (GVFG) a následně by mohla být až z 95 % financována zemskou a spolkovou vládou.

V budoucnu bude na hlavní trať Cáchy – Baesweiler napojeno také výzkumné letiště Würselen – Cáchy a průmyslové areály, které se zde budují. Možné trasy v městské části Würselen v současné době analyzují odborníci. Zároveň je v celém projektu akcentován dialog s veřejností. Občané dostanou možnost přispět svým přáním a intenzivně se podílet na rozvoji regionální tramvaje.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.