Lime denně přeparkuje až 500 svých koloběžek

Společnost Lime každý den upravuje nejen počet koloběžek a kol v ulicích, ale i jejich rozmístění. V provozní aplikaci Lime denně přibyde až 500 úkolů na přesun koloběžky na vhodnější místo. Společnost nyní navíc do aplikace umístí foto každého parkovacího místa, aby jezdci přesně věděli, jak správně zaparkovat a nesplést třeba stranu ulice. Zároveň zastropuje maximální počet koloběžek na těch nejvytíženějších místech, aby ještě víc posílila dostupnost služby a podpořila správné parkování.

Jedním z klíčových témat bikesharingu v Praze je parkování. V současnosti probíhá jednání TSK s provozovateli pražských bikesharingových platforem o nové smlouvě, která by stanovila jednotná pravidla pro parkování sdílených kol a koloběžek a také posílila pravomoci TSK k jejich vymáhání. Než ale bude smlouva uzavřena, společnost Lime zavádí konkrétní opatření, jak zajistit co nejukázněnější parkování, a to jak změnami v provozu, tak i s pomocí nástrojů, které uživatelům správné parkování usnadní.

Lime v rámci zajištění pozitivního vlivu na provoz ve městě průběžně reguluje nabídku strojů. V reálném čase je schopen stroje v ulicích přidávat nebo ubírat, aby bylo dosaženo jejich optimálního vytížení. V praxi to znamená, že třeba v lednu je počet strojů v ulicích třetinový oproti vrcholu sezóny. Zároveň společnost dbá na rozmístění strojů, aby maximálně zefektivnila jejich využívání.

„Naši pracovníci a partneři denně dostanou přes tisícovku úkolů – polovina z nich spočívá v nabití koloběžky nebo kola, druhou polovinu tvoří přesun koloběžky na jiné vhodné místo. Část těchto úkolů se přitom vyřeší sama, když si stroj, který potřebuje přesunout, půjčí uživatel a odjede na něm,“ vysvětluje Ondřej Široký, provozní ředitel Lime. „Z našich dat jsme schopni určit, kde a kdy je největší šance, že si stroj někdo půjčí – často ho stačí přesunout jen o ulici dál. Díky tomu dokážeme dlouhodobě zvyšovat využívání strojů – v loňském roce se využívání zvýšilo o čtvrtinu. Můžeme tak stejný počet jízd obsloužit s nižším počtem strojů v ulicích.“

Pozitivně působí i údržba koloběžek.

„Velkým přínosem je paradoxně i fakt, že koloběžky a kola potřebují minimálně jednou za dva dny nabít. Naši partneři totiž na stanovištích, kam přijedou s bateriemi, vždy naše stroje dle přesného klíče také srovnají. V podstatě neexistuje, že by se konkrétní koloběžky v řádu jednotek dní nedotkla ruka některého z našich pracovníků či partnerů,“ komentuje Ondřej Široký. „Zároveň z našich dat víme, ze kterých míst jezdci nejčastěji vyjíždějí a kde naopak jízdu ukončují. Právě na tato ‚cílová‘ místa pak naše pracovníky a partnery posíláme ještě o to častěji.“

Lime se také zaměřuje na nejoblíbenější parkovací místa v centru města, která bývají často přetížená – nyní je maximální počet koloběžek a kol interně „zastropován“ na dvanácti. V tu chvíli vzniká v systému úkol a k místu přijíždí pracovník, který stroje přesune tam, kde je jich více zapotřebí.

„Chceme maximálně efektivní využívání strojů, ne les koloběžek, na kterých nikdo nejezdí. V budoucnu připadá v úvahu i řešení, kdy třináctou koloběžku nebude vůbec možné zaparkovat a jezdec bude muset vyhledat jiné místo,“ říká Ondřej Široký. „K tomuto opatření je ale nezbytné, aby ‚jiné místo‘ bylo v rozumné vzdálenosti – ideálně do sto až sto padesáti metrů, což je vzdálenost, která skvěle funguje ve velkých evropských metropolích jako Paříž nebo Londýn. Tak daleko zatím nejsme, proto se o limitování počtu strojů na exponovaných místech staráme sami.“

Fotky pomáhají správně parkovat

„S městskými částmi vedeme dialog o co nejefektivnějším řešení parkovacích míst. Skvěle to dělá například Praha 2, která pro účely parkování vyčlenila dopravní stíny kolem přechodů a řadu z nich vyznačila. Jezdci vědí, kde místo hledat, správně zaparkovat a vyhnout se tak pokutě. Zaměřujeme se ale i na edukaci jezdců o tom, kde přesně parkovací místo hledat,“ popisuje Ondřej Široký. „Pokud totiž není parkovací místo přímo vyznačené na dlažbě nebo se nepřekrývá třeba s ‚účkem‘ na kola, jezdci často zaparkují tam, kde už jedna koloběžka stojí, což může být chyba. My chceme těmto omylům předejít a do aplikace umisťujeme fotky míst, abychom eliminovali špatně zaparkované stroje v blízkosti parkovacích míst.“

Do aplikace Lime denně přibývají fotografie konkrétních parkovacích míst. Jakmile si jezdec vypůjčí koloběžku, může si zobrazit fotografii místa, kde hodlá zaparkovat, a to i se zaparkovanou koloběžkou, aby přesně věděl, jak má stroj odstavit. Vyhne se tak situaci, kdy zaparkuje třeba na opačné straně chodníku, v dobré víře, že parkuje správně.

„Doposud jsme také podobně jako ostatní bikesharingové platformy experimentovali s možností vrácení koloběžky nebo kola bez vyfocení, ale v zájmu poctivých jezdců povinnost koloběžku při vrácení vyfotit opět zavádíme,“ dodává Ondřej Široký. „Díky tomu budeme moci být efektivnější i v řešení případných pokut, které špatně parkujícím uživatelům udělujeme. Právě vyfocená koloběžka nebo kolo ochrání jezdce, který stroj vrátil správným způsobem, před chybně udělenou pokutou, pokud by třeba s koloběžkou manipuloval někdo jiný nebo aplikace špatně vyhodnotila GPS signál.“

TZ LIME