České dráhy investují nejen do modernizace vozidlového parku, ale zásadní obnovou prochází také údržbová a servisní základna. Vedle budování nových opravárenských hal míří investice i do vybavení stávajících středisek údržby. Například v olomouckém depu slouží nový měřicí lis, který zajišťuje správné nastavení všech parametrů podvozků železničních vozidel.
V olomouckém depu pracují technici s novinkou, která významně urychluje servis různých typů podvozků kolejových vozidel. Jedná se o měřicí lis, který slouží k montáži, demontáži a celkovému měření parametrů podvozků železničních vozů. „Právě podvozek je jednou z nejdůležitějších součástí vlaku a jeho správné nastavení je zásadní pro bezpečnou, pohodlnou a plynulou jízdu soupravy. Správné nastavení zaručí například i to, že podlaha ve vozidle zůstane během jízdy v rovině, i když je vagon nerovnoměrně zatížen,“ říká Michal Kraus,místopředseda představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro servis.
Měřicí a nastavovací lis je zařízení, které má důležitou roli ve chvíli, kdy vozidlo po najetí určitého počtu kilometrů zamíří do depa ke kontrole a servisu. Podvozek je nutné rozebrat, zkontrolovat, vyměnit předepsané díly a poté znovu smontovat. „Při pravidelné servisní prohlídce je podvozek rozebrán doslova do posledního šroubku. Všechny jeho části jsou poté pečlivě zkontrolovány a díly vykazující opotřebení vyměněny. Prohlídka zahrnuje například i defektoskopii kol nebo kontrolu svárů a pružin. Některé díly se vyměňují ve stanovených intervalech vždy, aby byla zajištěna vysoká bezpečnost provozu aspolehlivost vozidla,“ popisuje ředitel Oblastního centra údržby Východ Českých drah Martin Elstner. Pokud je vše v pořádku, podvozek je smontován. V té chvíli přichází na řadu doslova hodinářská práce měřicího lisu, který na podvozek tlačí silou až 60 tun a i za pomoci laseru jej pomyslně zatěžuje a „lisuje“ do správné polohy. Důležitý je přitom každý milimetr. Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny parametry stanovené normami, vrací se podvozek pod vagon.
Měřicí lis 3. generace pro České dráhy vyrobila firma Washina engineering. Důraz je kladen na maximální automatizaci, což minimalizuje možnost chyby lidského faktoru. Především je ale práce na novém lisu mnohem rychlejší a tím i efektivnější pro celý proces servisu vozidla. Zařízení v olomouckém středisku ročně zkontroluje kolem dvou set podvozků. Tento typ měřícího lisu je první svého druhu u Českých drah, které jeho pořízení plánují i pro další servisní střediska. V olomouckém depu nahradil starší zařízení.
TZ ČD