Renesance tramvají v Temirtau: První vůz dorazil do města

Po téměř roční pauze se na koleje do Temirtau vrací tramvaje. Jedenáctikilometrová trať se dočká obnovy infrastruktury s investicí ve výši 10 miliard tenge. Podílet se na ní bude ocelářská společnost Qarmet. Začátkem října do města dorazila zbrusu nová tramvaj s moderním designem, která odstartuje novou éru tramvají ve městě.

Po pauze, kdy tramvajovou dopravu nahradily autobusy, se na trať vrací tramvaje díky iniciativě společnosti Qarmet. Ocelářská společnost zakoupila v prosinci 2023 místní ocelárnu od ArcelorMittal a vzala na sebe závazek oživit zaniklou tramvajovou trať. Jediná linka, kterou město disponuje, je 11 km dlouhá, má 19 zastávek a bude vozit zaměstnance z města do ocelárny.

Klíčovým momentem bylo dodání první z osmi nových částečně nízkopodlažních tramvají. Tyto moderní vozy, vybavené klimatizací, topením a LED osvětlením, pocházejí z produkce závodu QazTehna v Saranu, který je primárně známý výrobou autobusů na CNG a baterií s využitím komponent dodávaných čínskou společností Yutong.

Obnova trati představuje investici ve výši 10 miliard tenge. Projekt byl nezbytný nejen kvůli modernizaci, ale také jako reakce na odstavení tramvajové trati v únoru 2023. Do odstavení trati vyústila nutnost nákladné rekonstrukce infrastruktury. Tehdejší vlastník, ArcelorMittal, trať prohlásil za nerentabilní, což vedlo k dočasnému uzavření a následnému zajištění autobusové dopravy pro zaměstnance.

Nové tramvaje přinesou nejen komfort, ale také estetické oživení města díky individuálním livrejím, které budou reprezentovat různé části ocelárny a města. Společnost Qarmet rovněž navázala spolupráci s Vyšší polytechnickou školou v Temirtau, aby zajistila dostatek kvalifikovaných řidičů pro nové vozy. První skupina dvanácti řidičů zahájila školení v průběhu října.

Historie tramvajové sítě v Temirtau sahá až do roku 1959, kdy byla otevřena za účelem efektivní a levné dopravy pracovníků do místní ocelárny. Vozový park tehdy tvořilo 37 tramvají, z toho 12 českých vozů Tatra. Znovuotevření tramvajové sítě je nejen návratem k tradici, ale také důležitým krokem směrem k udržitelnému rozvoji městské dopravy. Tato iniciativa navíc demonstruje závazek společnosti Qarmet k místní komunitě a její budoucnosti.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.