Předpokládaný start nové vlakové linky S61, plánovaný k celostátní změně jízdních řádů 15. prosince 2024, bude odložen cca o 3,5 měsíce z důvodu pozdního dodání nových elektrických jednotek výrobcem Pesa. Stejně tak bude odložena i obměna vozového parku na stávající vlakové lince S49. Obě linky má provozovat od letošního prosince dopravce RegioJet podle vysoutěžené smlouvy na 15 let. Z důvodu nerealizace nových železničních zastávek v Praze 14 navíc pojede linka S61 v jiné trase a posílí tak vytížený úsek na hlavní koridorové trati mezi pražským Hlavním nádražím, Libní, Běchovicemi a Úvaly.
V roce 2021 byl v otevřeném výběrovém řízení vysoutěžen dopravce RegioJet pro provoz stávající vlakové linky S49 a nové linky S61. Pro jejich zajištění si dopravce objednal 7 nových elektrických třívozových jednotek od polského výrobce Pesa. Bohužel se však výrobci nepodařilo včas dokončit schvalovací proces tohoto typu pro české železniční tratě, a proto bylo s dopravcem dohodnuto posunutí zahájení provozu nových vlaků i celé linky S61 na konec března 2025.
Nová vlaková linka S61 měla původně vyjet v trase Praha-Vršovice – Praha-Zahradní Město – Praha-Běchovice včetně nových zastávek Jahodnice, Hostavice a Jiráskova čtvrť. Projektovou přípravu nových zastávek, která nyní spěje ke konci, zajišťovala městská část Praha 14. Nicméně na základě stanovisek Správy železnic a sdružení ŽESNAD byla jejich realizace pozastavena, protože by mohlo dojít ke kolizi s aktuálním plánem na přestavbu pražského železničního uzlu a chystané zkapacitnění trati, na které měly nové zastávky stát. Problematika vybudování nových železničních zastávek na Praze 14 bude v nejbližších týdnech znovu projednávána. Protože však bez nových zastávek nová linka S61 postrádá větší smysl, byla vybrána alternativní trasa, která pomůže odlehčit vytíženým linkám mezi centrem Prahy, Libní, Běchovicemi a Úvaly.
Do doby, než budou nové zastávky na Praze 14 vybudovány, tedy pojede linka S61 v trase Praha hlavní nádraží – Praha-Libeň – Praha-Kyje – Praha-Dolní Počernice – Praha-Běchovice – Praha-Běchovice střed – Praha-Klánovice – Úvaly. Linka bude v provozu ve všední dny v intervalu 30 minut ve špičkách a 60 minut mimo špičky, o víkendech bude jezdit každou hodinu a z hlavního nádraží dojede až do Vršovic.
Nové elektrické jednotky měly od prosince 2024 jezdit také na stávající městské vlakové lince S49 z Prahy-Hostivaře přes Libeň a Holešovice do Roztok u Prahy. Do doby jejich zprovoznění zajistí nový dopravce této linky RegioJet provoz pomocí stávajících motorových jednotek pronajatých od nynějšího dopravce ARRIVA vlaky.
Za nedodržení původního plánu pro nasazení nových vlakových jednotek uplatní ROPID sankce dle platné smlouvy ve výši až 7,3 milionu Kč včetně neproplacení neodjetých výkonů na odložené lince S61.
TZ ROPID