Praha 6 a obce Středočeského kraje hledají další možnosti, jak zrychlit autobusy MHD

Ve středu 27. listopadu proběhlo setkání se starosty okolních obcí k řešení dopravy navazovalo na to, které se uskutečnilo letos v dubnu. To bylo iniciováno žádostí okolních obcí o řešení dopravní situace. Na setkání zazněly informace od TSK a ROPID k opatřením v dopravě, která jsou již realizována či plánována. A došlo ke shodě všech přítomných aktérů na potřebě postupovat společně v přípravě a realizaci dalších dopravních opatření.

Praha 6 v roce 2019 vyhlásila stav dopravní nouze. Tento stav trvá dodnes a dlouhodobou snahou vedení radnice Prahy 6 je ochránit občany před tranzitní dopravou a negativními vlivy z dopravy. Zároveň však podporuje veškerá dopravní opatření, která by přispěla k plynulosti individuální dopravy a především k preferenci městské a příměstské dopravy.

„Na setkání došlo k vyhodnocení úprav BUS pruhů v ulicích Roztocká, Podbabská či na Evropské ulici. Z dat ROPID a TSK jednoznačně vyplývá, že autobusy jezdí stejně nebo rychleji než v uplynulých letech. Cílem je dostat příměstské autobusy co nejrychleji ke stanicím metra. Tam, kde BUS pruhy jsou, to funguje a nyní se musíme zaměřit na místa, kde zavedeny nejsou,“ říká radní pro dopravu městské části Praha 6 Ondřej Matěj Hrubeš.

Praha 6 je připravena podporovat obce ve Středočeském kraji například v otázce nástupu do autobusů příměstské dopravy všemi dveřmi, aby se zrychlilo odbavování cestujících. Dosavadní způsob nástupu pouze předními dveřmi zpožďuje tyto linky.

Martin Šubrt, náměstek ředitele pro městskou dopravu ze společnosti ROPID na setkání zdůraznil, že veškerá dopravní opatření realizovaná na území Prahy 6 vycházela ze záměru radnice, který však byl velmi pečlivě projednán se všemi dotčenými subjekty. A dle něj se jedná o relativně mírná opatření, která vedla primárně k tomu, aby se zlepšil efekt hromadné dopravy.

Dále zde zazněla informace, že projekt BUS pruhů v Horoměřické ulici existuje již od roku 2017. Stavba je možná a v současnosti se připravuje zadání projektové dokumentace k povolení stavby. Projekt byl podrobně diskutován a je zpracovaný. Jde už pouze o to, aby jej HMP dotáhlo k realizaci. Podle poradce 1. náměstka primátora Zdeňka Hřiba, Aleše Nováka by se mohlo začít stavět již v roce 2026.

„Shodujeme se na tom, že řešení dopravní situace je primárně v preferenci hromadné dopravy. Velká část problémů je dána nedostatečnou dopravní infrastrukturou. Proto jsme také na setkání představili projekty na protažení tramvajových tratí od Suchdola směr Horoměřice a směr Roztoky. A avizovali jsme i jednání se Správou železnic o vybudování a prodloužení železniční tratě směrem na Velké Přílepy,“ říká radní pro veřejnou dopravu Středočeského kraje Petr Borecký.  

Všichni přítomní se na jednání shodli, že je potřeba vytvořit tlak na všechny aktéry, kteří mají moc veškerá opatření realizovat.

„Podařilo se nám dostat do jedné místnosti všechny, kteří jsou aktuální situací ovlivňováni či jsou aktéry, kteří mají možnost kroky ovlivnit či realizovat. Hovoříme jedním hlasem a společně se shodujeme na tom, že prioritou je, aby se autobusy dostaly na metro co nejrychleji. Středočeský kraj i Hlavní město Praha tak dostávají silný impuls k tomu, aby se projekty posouvaly rychleji kupředu. Cílem je, aby vznikla společná deklarace Rady hlavního města Prahy a Rady Středočeského kraje nebo Praha 6 připraví obecnou deklaraci a k této deklaraci přizve obce a kraj, aby se k ní připojili,“ uzavírá starosta městské části Praha 6 Jakub Stárek.

Základní body:

Preference městské hromadné dopravy a příměstské dopravy.

Rozvoj infrastruktury městské a příměstské dopravy prostřednictvím kolejové dopravy.

Budování P+R v Praze i ve Středočeském kraji.

Další možnosti – nastavování světelné signalizace pro hladký průjezd hromadné dopravy.

TZ Praha 6