Rychlodrážní tramvaj ve Volgogradu slaví 40 let

Rychlodrážní tramvaj v ruském Volgogradu, která představuje klíčový prvek městské infrastruktury, slaví 40 let od svého vzniku. Projekt koncipovaný v 60. letech minulého století přinesl do města inovace, jako je speciální konstrukce trakčního vedení umožňující provoz v tunelech. S dalším rozvojem a modernizací se Volgograd zaměřuje na rekonstrukci oblíbené tratě, přičemž se diskutuje o možném prodloužení.

Rychlodrážní tramvaj, která se stala neodmyslitelnou součástí města Volgograd, oslavila významné jubileum. Před 40 lety, přesně 5. listopadu 1984, byla uvedena do provozu první etapa této vysokorychlostní tramvajové trati, která si rychle získala srdce obyvatel i turistů.

Rychlodráha ve Volgogradu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Myšlenka na vybudování rychlodrážní tramvaje v městě na Volze se zrodila už v 60. letech minulého století, avšak realizace projektu začala až v roce 1970. První část 13,5 km trati (z toho 3,5 km vedoucí podzemím), byla otevřena v roce 1984. Trasa ST vedla od traktorového závodu k Čekistovskému náměstí. Revoluční bylo zavedení speciální konstrukce zavěšení trakčního vedení a malých pantografů, které umožnily provoz tramvají v tunelech, vybudovaných pro rozměry metra.

Rychlodrážní tramvaj se od běžných tramvají odlišuje vyšší rychlostí a kapacitou. Při stavbě se dbalo na izolaci tramvajových tras od ostatní dopravy, což zajišťuje hladký a plynulý provoz v rámci ostatní dopravy. V tunelech se místo klasické troleje využívá trolejový drát s unikátní konstrukcí, umožňující provoz ve výškovém rozsahu od 3,8 m v tunelech do 6,3 m na povrchových úsecích.

Výstavba druhé etapy začala v roce 1985, ale do provozu byla linka s označením ST-2 uvedena až 1. prosince 2011. Tato část zahrnuje podzemní úsek se třemi stanicemi a je určena pouze pro vozy se dveřmi a kabinami pro řidiče na obou stranách.

Rychlodráha ve Volgogradu. Foto: Ondřej Matěj Hrubeš

Budoucnost

V současné době opustila Volgogradská správa myšlenku na třetí etapu rychlodrážní trati na Volgogradskou státní univerzitu. Velmi pravděpodobně se však bude řešit prodloužení trati do Nižného Traktorného. Kromě jiného probíhala na trase ST od jara rozsáhlá rekonstrukce. Do budoucna jsou v plánu další práce zahrnující inspekci tunelové části za účelem posouzení objemu nutných prací, opravu kolejí na nadjezdu mezi stanicemi Pionerskaja a Ploshchad Čekistov a na přilehlém okruhu.

Marie Texlerová

redaktorka dopravního magazínu MHD86.cz. Vystudovala VŠCHT v Praze, ale její vášní je psaní. Ráda cestuje veřejnou dopravou a sleduje nové trendy. V budoucnu ji láká vydat vlastní knihu.